Hoe een procesbegeleider zichzelf superaantrekkelijk maakt

 in Overtuigende profielteksten, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

Jezelf neerzetten als expert maakt je onweerstaanbaar voor klanten. Ook professionals die zichzelf als inhoudelijk generalist bestempelen blijken vaak specialist, maar dan in hun visie, aanpak of achtergrond. Dát scherp uitlichten is de kunst. Superaantrekkelijk word je ervan.

Spelen met aantrekkingskracht is leuk. Het begint heel basaal.

Ten eerste is nodig dat je weet wát er aantrekkelijk aan je is. Dat klinkt een beetje flauw, want erg voor de hand liggend. Maar dat is het niet. Je verkeert je hele leven al in je eigen gezelschap en het is beslist niet eenvoudig op een rij te zetten wie je bent, waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Iedereen die ooit teksten voor zijn eigen website heeft geschreven, weet hoe lastig dat is.

Ten tweede is van belang dat je weet waar je doelgroep naar op zoek is. Waar worstelen zij mee? Waar liggen ze ’s nachts wakker van? Jij doet je doelgroep een onweerstaanbare belofte. Een belofte die je waar kunt maken met jouw hulp, jouw dienst, jouw interventies. An offer they can’t refuse. Dan heb je de perfecte match. Dit is geen manipulatie, dit is je inleven en herkennen én benoemen wat er nodig is. Je doelgroep is je dankbaar voor het voorwerk dat je doet.

Een onweerstaanbare belofte bestaat uit het benoemen van concrete resultaten die héél aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep. Zaken die ze écht graag willen.

Sommige adviseurs doen trainings- en advieswerk op abstract organisatieniveau. Ze begeleiden processen. Ze sturen veranderingstrajecten. Kun je dan ook spreken in termen van concrete resultaten? Ja, dat kan. Gelukkig maar. Ook mensen die gewend zijn in procesmatige termen (of beleidstaal) over hun werk te spreken, kunnen onweerstaanbare beloften doen. Op welk niveau in een organisatie we ons ook begeven, iedereen heeft vergelijkbare basisbehoeften.

Mensen werken met mensen, dat is in de dienstverlening overal hetzelfde. De organisatieadviseur die processen begeleidt, werkt met mensen die dingen willen, verwachten, voelen etc. Kijk bijvoorbeeld eens welke concrete resultaten er op intermenselijk niveau te benoemen zijn. Wát gaat er precies goed als een proces goed loopt? Welk einddoel streven we met elkaar na? Benoem dát. En hou het simpel.

Ben jij een procesbegeleider en wil je de presentatie van jezelf kritisch onder de loep nemen? Kan het ook levendiger? Beeldender? Aansprekender? Aantrekkelijker? Ja, dat kan. Zonder uit de toon te vallen. Integendeel: je gaat je positief onderscheiden. Dat werkt als een trein. 

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.