Waarom ik het fijn vind als je me pijn doet

 in Overtuigende profielteksten, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

Stel, ik heb een probleem en jij weet hoe je mij kunt mij helpen. Dat is geweldig. Jij helpt mij en ik ben van mijn probleem af. Easy does it. Maar zo simpel werkt dat meestal niet. Er staan obstakels in de weg.

Obstakel 1: ik heb niet zomaar een probleem. De meeste problemen ontstaan lang voordat ze als probleem worden herkend. Er is dus vaak meer aan de hand. Mijn probleem bestaat uit meer (of andere!) aspecten dan ik op dit moment besef.

Obstakel 2: ik geloof jou helemaal niet. Je kunt wel zeggen dat je mij kunt helpen, maar hoe weet ik of dat waar is? Zoveel mensen beloven gouden bergen. Makkelijk praten hebben zij. Ze hebben geen idee wat er bij mij allemaal speelt.

Obstakel 3: mijn probleem valt eigenlijk best mee, ik los het zelf wel op. Ik heb alleen nog even wat tijd nodig. En wat meer rust in mijn hoofd. En wat meer aandacht voor mezelf. Laat me maar, het komt wel goed.

Jij staat te roepen: “Ik kan je helpen! Kom!” Maar ik hoor je niet, of wil je niet horen. Wat nu?

Wat jou te doen staat, is het leggen van jouw vinger op mijn zere plek. Dat is niet leuk voor mij, dat doet namelijk pijn. Maar het voelen van mijn eigen pijn, last, moeite is de eerste stap op weg naar het oplossen van mijn probleem.

Veel trainers, coaches, adviseurs laten na de pijn van hun doelgroep te benoemen. Als ze dat onder mijn begeleiding wél gaan doen, gebeuren er de gekste dingen bij deze dienstverleners: ze weigeren die pijn te benoemen, ze draaien gerust 10x om de hete brij heen of ze vergeten (!) onderweg gewoon wat ze aan ’t doen waren. Dan heb ik het niet over een enkeling. Ik heb ’t over een meerderheid van deze professionals. Tekenen van weerstand. Zo lastig en contra-intuïtief is ’t om je doelgroep goed pijn te doen. Doe ’t toch. Je doet er iedereen een plezier mee.

3 tips bij het leggen van de vinger op de zere plek:

  1. Ken je doelgroep: waar liggen ze ’s nachts wakker van?
  2. Wees niet bang negatief te formuleren: pijn doet pijn.
  3. Wees niet origineel: de urgentste problemen zijn de bekendste.

Als ik mijn eigen pijn voel, en zie dat jij die pijn kent, schep ik mijn eigen noodzakelijke voorwaarden voor verandering. Dat is de beste basis voor jou om mij te helpen.

Een alledaags voorbeeld. Ik voel me alleen, ik verlang naar een grote liefde, ik ben al jaren tevergeefs op zoek. Dan zeg jij niet: “Ben je op zoek naar een partner? Ik kan je helpen.” In plaats daarvan zeg je: “Heb je er genoeg van elke ochtend alleen wakker te worden?” Daarop reageer ik: “Ja, daar heb ik inderdaad schoon genoeg van. Kun jij me helpen?” Voel je het verschil?

Resultaten van jouw vinger op de zere plek:

  1. Ik herken mezelf onmiddellijk in het probleem dat jij schetst.
  2. Ik geloof je omdat ik zie dat jij precies weet waarover je spreekt.
  3. Ik besef dat ik heel erg graag mijn probleem wil oplossen en zet me daar 100% voor in.

Kijk nu eens: je hebt me mezelf leren kennen, mijn vertrouwen gewonnen én me in beweging gebracht… door me PIJN te doen!

Laat dit inzicht niet liggen, maak er gebruik van in hoe je jouw dienst/product aanbiedt. Leg je deskundige vinger op de zere plek. Doe je klant écht pijn, dan help je ’m het meest.

Ben je trainer, coach of adviseur? Ken jij je doelgroep goed? Leef je je voldoende in, maar weet je niet hoe daar de vruchten van te plukken?  Zodat ze merken dat ze jou kunnen vertrouwen, zodat ze in beweging komen en zichzelf beter leren kennen. Wil je je doelgroep raken in de bron van hun eigen motivatie, zonder ze af te schrikken of problemen in de schoenen te schuiven?

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Reacties
  • charlene

    trainen, coachen of adviseren moet geen blije ontmoeting worden. Het moet een ontmoeting zijn dat resultaat gericht is.

    Verandering gebeurt niet zonder pijn. Zolang het op een leuke manier gebeurt, krijg je slechts een patroon van handelingen, en geen bewuste handeling dat leidt tot verandering.

  • Kiki Verbeek

    Dank voor je reactie, Charlene. Een ontmoeting die resultaatgericht verandering brengt, stemt blij. Ook al doet ’t pijn. Daar geloof ik in. Misschien niet meteen, maar dan toch zeker terugblikkend. Want wat is er heerlijker dan voelbaar groeien?

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.