Heb je jezelf al overtuigd?

 in Professioneel profiel, Professionele identiteit

“Ik heb mezelf nog steeds niet overtuigd. Eigenlijk ben ik dáárom al jaren bezig anderen te overtuigen. En nu ben ik er moe van.” Een diepe zucht. Hardop denkend brengt Marijke tot haar eigen verrassing ineens onder woorden waarom ze té vaak té veel haar best doet. En ze vraagt zich af waarom ze dat niet eerder heeft gezien…

Marijke is managementconsultant. Soms doet ze ergens een pitch of presenteert ze zich op een netwerkbijeenkomst. En altijd gebeurt er hetzelfde: terwijl ze praat, wordt ze onzeker. Ze verbeeldt zich van alles over wat haar publiek zal denken en willen. Daardoor laat ze zich afleiden van wat ze zich had voorgenomen te vertellen. Met gevolg dat ze als een wilde aan het improviseren slaat, veel te veel woorden gebruikt en er geen touw meer vast te knopen is aan haar verhaal.

Marijke is veel te hard aan het werk – voor een ander, in plaats van voor zichzelf. 

Inderdaad: je publiek denkt van alles over jou terwijl je je verhaal houdt. En ja, je luisteraars willen ook van alles, daarom hebben ze je immers in huis gehaald. Maar een poging hier rennend en vliegend aan tegemoet te komen, brengt je niet dichterbij die potentële klant of die nieuwe opdracht.

In haar werk doet Marijke te veel haar best om een goede indruk te maken op een ander, en die ander hoort niet wat ze zegt. Terwijl het gebeurt, heeft ze in de gaten dat het mis gaat. Ze kan zichzelf wel voor de kop slaan dat ze wéér in dezelfde valkuil stapt, maar ze weet niet hoe het tij te keren.

Als je jezelf nog niet hebt overtuigd en met die achtergrond almaar druk bezig bent een ander te overtuigen, hoef je niet verbaasd te zijn dat dat niet lukt. Je publiek reageert op jouw overtuigingen. Het doet er niet toe of je je die bewust bent of niet en of je die expliciet maakt of impliciet laat. Hoe jij je verhoudt tot jezelf en jouw dienst klinkt hoe dan ook – gewild of ongewild – door in je verhaal.

Zodra je daarentegen een verhaal vertelt dat in lijn is met wie jij bent én met je ervaringen, ideeën en overtuigingen, zullen mensen anders op je reageren dan ze tot nu toe deden. Ze zien je staan. Ze luisteren naar wat je te vertellen hebt. Ze herkennen zichzelf in wat je zegt. Ze stellen je een vraag. Ze vertrouwen je. Ze gaan met je in zee.

Alleen wie zelf overtuigd is van wat hij doet, is in staat anderen te overtuigen.

Overtuig jezelf. Zet op een rij waar jij voor staat. Weet waar jij van bent. Ken jezelf in wat je te bieden hebt – en wat niet. Baken je terrein af zonder je te beperken. Maak concreet. Specificeer. Beken kleur. En laat dit de wereld weten.

___

Heb jij jezelf al overtuigd? Nog niet helemaal? Een keer samen sparren over de kracht van jouw verhaal? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.