Een pitch voor elke gelegenheid
“Ik ben een veelzijdig mens, altijd al geweest,” vertelt Erica, “Van die kwaliteit heb ik mijn werk gemaakt. Als adviseur zie ik veel verschillende organisaties vanbinnen, vaak op een lastig moment in hun bestaan. Dan is het echt belangrijk dat ik van vele markten thuis ben. Ik help de mensen met wat nodig is: cultuurverandering, fusie, visie-ontwikkeling, personeelsbeleid of leiderschapsvraagstukken. Ze roepen maar, en we gaan aan de slag. Altijd met resultaat.”
“Maar als niemand roept, kan ik niet aan de slag…”
Toen Erica nog in dienstverband werkte, heeft ze een berg ervaring opgedaan. Elke paar maanden zat ze op een andere klus. Nu is alles anders. Twee jaar geleden is ze voor zichzelf begonnen. Klanten weten haar niet meer te vinden. Of zij haar klanten niet. Hoe zit dat eigenlijk? En hoe kan dat nou? Met alles wat zij te bieden heeft?
“Ik heb een pitch voor elke gelegenheid,” zegt Erica, breed inzetbaar als ze is. Ze past haar verhaal aan op wat ze denkt dat degene tegenover haar wil horen. Ze leeft zich in. Maar onderweg – tegemoetkomend aan de ander – verliest ze haar eigen kleur. De aandacht van haar luisteraar verslapt soms al halverwege haar verhaal. Ze merkt dat haar boodschap niet overkomt, en vraagt zich af wat er mis is. Ze wil zó graag weer lekker aan het werk.
Een pitch voor elke gelegenheid? Niet doen.
Natuurlijk is er niets mis mee je klant tegemoet te komen. Uiteraard stem je af op je luisteraar. Alle werk met aandacht is maatwerk. Maar dit zijn geen redenen om je professionele verhaal voortdurend aan te passen aan de wisselende situaties waarin je je bevindt.
Er is een vaste kern in wie jij bent en wat je doet. Al is het alleen maar vanwege het simpele feit dat je één mens bent, met één hoofd, één hart, één lichaam – en dat geldt ook voor veelzijdige mensen als Erica.
Je pitch verwoordt de kern van je professionele identiteit. Daarop bouw je je professionele profiel. Daar komen de diensten die je levert op een vanzelfsprekende manier uit voort. Eén profiel is meer dan genoeg om een werkend leven op te bouwen.
Hoe breng je eenheid in de veelheid van wat je als professional te bieden hebt? Hoe breng je een veelomvattend verhaal terug naar de kern? Hoe breng je de diensten die je levert helder over het voetlicht? Kiezen. Ja, keuzes maken. Dat dacht je zeker al. Maar dit betekent niet dat je zaken overboord hoeft te gooien of wegen afsluit. Kiezen kan op 101 manieren. Op het juiste moment met de juiste woorden focussen op de juiste aspecten van jezelf en je dienst, dat is ook een vorm van kiezen. Kiezen zonder verliezen. Kiezen door je te richten op wat je in je etalage zet, en hoe je dat slim doet. Dat hoeft niets te veranderen aan je dagelijkse praktijk.
Erica voelde zich versnipperd. Ze vertelde elke keer een ander verhaal. Allemaal waar, niets gelogen, maar ook niets ervan to-the-point. Inmiddels heeft ze de snippers zo in elkaar gelegd dat er een aantrekkelijk plaatje is ontstaan. Een helder beeld van haarzelf als professional. Niets is veranderd, maar de wereld lijkt opnieuw geordend. Ze wordt gezien, ze wordt herkend door haar doelgroep. De klanten kloppen bij haar aan. Ze doet wat ze altijd deed. Alleen nu zelfbewuster. Gefocust.
Wil jij af van dat versnipperde gevoel? Maar weet je niet hoe? Wil je niet kiezen? Een keer samen sparren? Meld je hier aan voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.