Hoe je de liefde voor je vak in de markt zet

 in Content marketing, Klantenwervend bloggen, ZZP & Zichtbaarheid

Ik zeg het al jaren en ik zeg het nog steeds (en ik doe het zelf ook): bloggen is dé manier om de liefde voor je vak in de markt te zetten. Bloggen is de ideale vorm van acquisitie voor trainers, coaches, adviseurs. Je vertelt de wereld over wat je het liefste doet en daarmee trek je klanten.

Hieronder nog eens op een rij: 10 goede redenen om klantenwervend te bloggen. Niet vergeten, én DOEN!

Sinds ik blog, hoef ik geen acquisitie meer te doen. Ik heb nu een stabiele en continue stroom klanten. Sinds ik blog, voel ik me niet meer ongemakkelijk. Ik hoef geen klantenwervende capriolen uit te halen die niet bij me passen. Sinds ik blog, is mijn omzet verdubbeld. Er is rust in de tent en ik val samen met wat ik doe.

Bloggen is een vorm van content marketing: je dienst of product verkopen door inhoud weg te geven. Precies daarom is bloggen bijzonder geschikt voor trainers, coaches, adviseurs: juist zij gaan en staan voor inhoud, zij werken met mensen én met hart voor hun vak. Bloggen sluit feilloos aan bij deze drijfveren.

Hieronder op een rij: 10 goede redenen om te bloggen

Reden 1: Je bent zichtbaar als expert
Een expert is iemand die veel doet in een specifiek vakgebied en daarover ook van alles te zeggen heeft. Als je opschrijft wat je uit ervaringskennis weet, dan maak je goud. Schrijvend ontwikkel je je expertise. En wat geschreven staat, kan door anderen worden gelezen.

Reden 2: Je bent in contact met je netwerk
Bloggen is iets van je laten horen. Niet zomaar iets: je deelt inhoud. Dat kan kennis zijn, een ervaring, een overpeinzing. Elke keer dat jij iemand iets laat horen, denkt diegene na over zijn werk, en hij denkt weer even aan jou. Zo blijf je op een natuurlijke en niet-opdringerige manier aanwezig in de hoofden van de mensen in je netwerk.

Reden 3: Je laat zien welke inhoud je in huis hebt
Zeg niet dat je goed bent, maar laat zien dat je goed bent. Show not tell. Weinig is geloofwaardiger dan dat. In een blog laat je zien welke inhoud je in huis hebt, niet door te schreeuwen en ook niet door te smijten met aanbevelingen of aanbiedingen. Nee, dat is niet nodig. Je vertelt gewoon rustig iets over wat je denkt en doet.

Reden 4: Je bent van waarde voor je netwerk 
Jij hebt kennis en ervaring waarmee je een ander kunt helpen. Die kennis en ervaring ga je weggeven. Weggeven, gewoon doen. Wees niet bang klanten te verliezen omdat ze al voldoende geholpen zouden zijn. Zo blijkt dat niet te werken. Je kunt niet teveel weggeven. Hoe meer je gratis weggeeft, hoe meer klanten je trekt, hoe meer je verdient.

Reden 5: Je ordent je eigen vakkennis
Schrijven is een manier om te ordenen wat in je hoofd zit. Schrijven dwingt je tot precisie, het dwingt je keuzes te maken. Elk schrijven is het ordenen van het denken. Schrijven is een manier om al doende wijzer te worden. Tegelijk giet je je gedachten in een vorm die je met anderen kunt delen: teksten. Dit mes snijdt aan twee kanten.

Reden 6: Je bouwt aan een archief van eigen artikelen
Wie schrijft, die blijft. Het is een bekende uitdrukking die verwijst naar de kracht van het geschreven woord. Met denken en praten kom je een eind, met schrijven kom je verder. Bouwen aan een archief van eigen artikelen over je vak is bouwen aan jezelf als professional. Je woorden gaan letterlijk ruimte innemen, en jijzelf ook.

Reden 7: Je toont betrokkenheid bij je vak
Regelmatig een blog publiceren over je vak houdt je betrokken. Je ontwikkelt de gewoonte om zelfbewust en kritisch naar je dagelijkse praktijk te kijken en je vormt standpunten over wat je ziet. Je bevindt je middenin de inhoud, precies die inhoud waar je hart ligt. Dat voelt niet alleen betrokken, dat ziet er ook betrokken uit. Heel aantrekkelijk.

Reden 8: Je bouwt expertstatus op
Door je kennis, ervaring en inzicht met anderen te delen, voeg je waarde toe aan je netwerk. Anderen worden daar beter van, en jij ook. Blog voor blog bouw je expertstatus op, simpelweg door regelmatig iets van je te laten horen. Zo werkt het. Je bent geloofwaardig, transparant. Mensen hebben graag vertrouwen in experts.

Reden 9: Je verdiept jezelf als professional
Schrijvend verdiep je je denken over je vak. Als je schrijft, merk je onmiddellijk – anders dan wanneer je praat –  wat je nog niet begrijpt, wat nog niet helder is of wat je nog niet weet. Schrijven zet je ertoe aan extra stappen te zetten en moeite te doen een kwestie te doorgronden. Zo stoot je door naar een andere laag in jezelf als professional.

Reden 10: Klanten komen vanzelf naar je toe
Bloggen geeft je een natuurlijke aantrekkingskracht. Je bent jezelf, je doet wat je het liefste doet en je schrijft daar af en toe iets over wat je met anderen deelt. Dit is zo aangenaam en overtuigend in z’n eenvoud dat klanten vanzelf naar jou toekomen met hun vraag in plaats van dat jij achter hen aan hoeft te lopen.

Ben jij trainer, coach, adviseur? Wil je ook bloggen?

Zoals elk jaar start in september De Glasheldere Blog Groep, speciaal voor trainers, coaches, adviseurs. Je schrijft en publiceert gedurende 9 maanden minstens 1x per maand een professionele blog. Onderweg maak je je het rijke concept van content marketing eigen. Zo bouw je systematisch aan een overtuigende expertstatus in jouw niche.

WIL JE MEEDOEN MET DE GLASHELDERE BLOG GROEP 2016/2017?
Meld je HIER aan als je geïnteresseerd bent in deelname aan De Glasheldere Blog Groep en ik stuur je meer informatie. Deze week geldt een Zin-in-Bonus voor snelle beslissers. Inschrijving in volgorde van aanmelding.

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.