Hoe je de liefde voor je vak in de markt zet
Terecht of onterecht: menig trainer, coach of adviseur is vies van marketing. Dienstverleners willen marketing nog wel eens associëren met schreeuwerige types die je voor een veel te hoge prijs iets aansmeren dat je niet echt nodig hebt. Zoiemand willen ze niet zijn. Marketing is in hun ogen gelijk aan een facade van té mooie praatjes, loze beloften en grote lichtgevende letters.
Integere types doen niet aan marketing, dat lijkt de impliciete overtuiging. Mensen die met mensen werken, zouden zich niet expliciet bezig mogen houden met het verkopen van zichzelf en hun dienst. Mensen die andere mensen begeleiden in hun ontwikkeling doen dat namelijk vanuit een gedreven houding, met liefde en betrokkenheid. Daar hoort geen marketing bij. De liefde voor hun klant is oprecht en zou aldus voor zich moeten spreken.
Liefde voor je doelgroep en gedrevenheid in je werk – hoe oprecht ook – verkoopt zich helaas meestal niet vanzelf. Je dienst heeft een voertuig nodig om de wereld in te rollen. Dat voertuig hoeft geen lawaai te maken, marketing hoeft niet schreeuwerig te zijn. Maar het is wel nodig dat je een kleur hebt én dat je in beweging bent. Opdat mensen je zien als je voorbijkomt. Er zijn absoluut meerdere manieren om gezien en gehoord te worden dan met een ‘marketing-megafoon’ in iemands gezicht te schreeuwen.
Vies van marketing, dat was ikzelf ook. Totdat ik ontdekte dat ik me niet hoefde aan te passen aan wat ik dacht dat marketing was. Ik kwam erachter dat marketing over zichtbaarheid gaat. Zichtbaarheid is jezelf laten zien. Jezelf laten zien is alleen mogelijk als je dat doet op een manier die bij je past – anders bén jij het niet. Als je iets laat zien dat jij niet bent – hoe slim ook verpakt – dan gaat dat niet voor je werken. Dat zien mensen meteen en het voelt voor jezelf trouwens ook niet goed. De kunst is dus jezelf te laten zien op een manier die bij je past.
Het is een misvatting dat je om jezelf en je bedrijf actief in de markt te zetten iets zou moeten doen dat tegen je eigen waarden indruist. Je hoeft jezelf niet te forceren. Je hoeft geen dingen te doen die je eigenlijk niet wilt. Je hoeft geen acties te plegen die niet bij je professie passen. Het is niet nodig een ‘commerciële wereld’ te betreden waarin je je niet thuisvoelt. Je kunt gerust in je eigen wereld en die van je klant blijven. Beter zelfs.
Om jezelf in de markt te zetten is het nodig dat je inzoomt op jouw specifieke waarden: wie ben je, wat doe je, voor wie, waar vanuit en waartoe? Precies dát maak je expliciet. Vervolgens laat je dit rustig aan de wereld zien: op je website, in blogs, artikelen, lezingen en tijdens een kennismakingsgesprek. Dát is marketing. Je toont de liefde voor je vak. Je toont je liefde voor de mensen met wie je werkt. Niets om bang voor te zijn.
Heb jij (voor)oordelen over marketing? Voel je je ongemakkelijk bij het idee jezelf in de markt te ‘moeten’ zetten? Wat zijn je ervaringen met jezelf zichtbaar maken? Ik hoor je reactie graag hieronder.
[…] Het is prachtig om te werken vanuit je ideaal, je passie. Daar zit je kwaliteit. En het is ook goed om weg te geven van je expertise om daarmee een naam op te bouwen en klanten te […]