Iedereen willen helpen is niemand helpen
Veel diensten van trainers, coaches en adviseurs zijn breed inzetbaar. Coach je op persoonlijk leiderschap, dan kun je vele professionals een dienst bewijzen. Help je mensen hun talenten ontdekken, dan mogen jouw potentiële klanten alvast in de rij gaan staan. Begeleid je drukbezette ondernemers bij het bewaken van de balans tussen werk en privé, dan ligt er een wereld voor je open. Héél aantrekkelijk. Of niet?
Pas op voor de valkuil van brede inzetbaarheid: als je iedereen wilt bedienen, dan bedien je niemand. Wie is er namelijk niet gebaat bij een beetje zelfsturing? Wie wil er niet precies weten wat zijn sterke kanten zijn en hoe hij zich daarmee profileert? Wie streeft er niet naar een betere balans? Hoe weet jouw klant of hij bij jou aan het juiste adres is?
Veel dienstverleners kúnnen veel verschillende doelgroepen helpen, dat geloof ik graag. Daar gaat het niet om. Dat is niet wat ter discussie staat. Het punt is dat je jezelf onaantrekkelijk maakt door je niet op een specifieke groep te richten. Draai de situatie maar eens om: jij bent de klant. Je wilt niet geholpen worden door iemand die iedereen kan helpen. Toch? Iedereen bedienen is niet overtuigend, noch voor je doelgroep, noch voor diegene die niet tot je doelgroep behoort. Een potentiële klant zoekt naar herkenning, bevestiging dat hij goed zit, het liefst zo concreet mogelijk.
Een klant wil zich aangesproken voelen. Logisch. Waar kan hij anders op afkoersen? Hij wil weten of jij er voor hem bent. Hij wil merken dat jij weet waarover je het hebt. Hij wil zien dat jij ervaring hebt met mensen zoals hij. Dat heb je. Dus laat dat dan ook merken! Je helpt daarmee je klant om voor jou te kiezen. En je helpt jezelf om je te focussen in je werk.
Door de deur open te zetten voor klanten uit alle mogelijke hoeken zorg je er zelf voor dat er niemand binnenkomt. De wens om alle opties open te houden, om een grote diversiteit aan doelgroepen openlijk welkom te heten, is begrijpelijk, maar tegelijk je eigen grootste bedreiging. Zorg ervoor dat je als professional te herkennen bent voor je klant. Als er alleen algemeenheden in je etalage staan, wandelt je publiek gedachteloos voorbij.
Doe geen moeite je dienst zo breed mogelijk in de markt te zetten. Profileer je liever zelfbewust en doelgericht. Wees iemand die iemand aanspreekt. Iedereen willen helpen is niemand helpen. Ga staan en beken kleur. Benoem waarvoor je staat. Zeg voor wie je daar bent. Een grote verdienste, voor je klant én voor jezelf.
Vind jij het lastig om een doelgroep te kiezen? Wat weerhoudt je? Ik hoor je reactie graag hieronder.
En er is ook nog een leuk neveneffect als je doelbewust en doelgericht kiest. Dat is namelijk dat je een groot deel van die ‘anderen’ niet verliest. Die komen dan toch ook nog. Omdat zij jouw professionaliteit door te kiezen herkennen en dan ook door jou verder geholpen willen worden. Geen allemansvriend, maar iemand die weet wat hij wil en waarvoor hij gaat.
Zij hebben er daarbij het volste vertrouwen in dat jij het eerlijk zegt als jij echt niets voor hen kunt betekenen. Geen mooie praatjes, maar helder, duidelijk en eerlijk.
Een mooie basis voor de samenwerking met je klant.
Dat is ook mijn ervaring, Poul. Een prachtig en ook verrassend neveneffect.