Je cv graag, maximaal 5 zinnen
Je kent het wel: je gaat ergens een workshop of lezing geven en je voelt de vraag al op je afkomen: of je alsjeblieft even een korte bio van jezelf wilt opsturen… Graag je cv voor in de folder, maximaal 5 zinnen… Of je vóór morgen een stukje over jezelf wilt aanleveren… Waar haal je dat nu weer zo snel vandaan?
Hoe kan het dat je iets wat je zo regelmatig wordt gevraagd niet moeiteloos uit je mouw schudt? Hoe kan het dat je dat tekstje niet kant-en-klaar op de plank hebt liggen? Of heb je ’t wel, maar ben je er ontevreden over? Of onzeker? Hoe dan ook: voor veel zakelijke dienstverleners leidt deze voorspelbare vraag steeds weer tot een diepe zucht.
Elke trainer, coach of adviseur heeft een leven achter de rug, eigen vorming doorgemaakt en talloze ervaringen opgedaan waarin een berg kennis ligt opgeslagen. Mensen die met mensen werken zijn door trial and error wijzer geworden. Ze zijn er op een gegeven moment aan toe kleur te bekennen. Hun inhoud is goud waard en verdient een vorm om met anderen te delen.
Hoe presenteer je de inhoud van je goed gevulde rugzak op een aantrekkelijke manier? Hoe ben je authentiek en overtuigend tegelijk? Hoe breng je dat wat voor jou van wezenlijk belang is voor het voetlicht? Hoe maak je heldere teksten over wie je bent en wat je doet? Let in elk geval op het volgende:
- Richt je in je teksten over je dienst of product op je klant: vertel je klant over hemzelf, niet over jou.
- Formuleer zo concreet mogelijk. Laat merken dat je met beide benen in de praktijk staat. Breng die praktijk tot leven. Hoe concreter hoe beter.
- Zeg één ding tegelijk. Zorg dat je met elke boodschap die je overdraagt één doel hebt. Streef dus niet meerdere doelen tegelijk na.
“We hebben ons bedrijfsverhaal vandaag op papier gezet om het kracht bij te zetten, niet om het verhaal te maken, want dat was er al.” Dit zei een klant laatst na afloop van een eendaagse training Glashelder Verhaal. Zo is het maar net. Treffender had hij het niet kunnen verwoorden.
Wat hebben we die dag hard gewerkt om dat bedrijfsverhaal op papier te krijgen: denken, praten, schrijven, ordenen, schrappen, herschrijven. Dat is de weg, een andere weg is er volgens mij niet – anders had ik ’m je al wel gewezen. Dat het verhaal van een bedrijf er al jaren is, en alle betrokkenen het daarover eens zijn, betekent niet dat het makkelijk vast te pakken en te verwoorden is. Het is grondige arbeid om in woorden te vangen wat je eigenlijk al lang weet over jezelf en je bedrijf.
Elk glashelder verhaal is er al. Het gaat erom expliciet te maken wat impliciet aanwezig is. Met taal. In de vorm van een tekst. Een tekst die moeiteloos te volgen is. Een tekst die aanspreekt. Met woorden die mensen in beweging brengen. Je wilt toch dat mensen in beweging komen? Dat ze contact zoeken, tips en adviezen ter harte nemen, diensten afnemen? Je potentiële klant daartoe verleiden, dat begint bij het verhaal over jezelf en je bedrijf.
Weet je niet waar je zult beginnen met je korte bio? Vraag jij je af hoe je jouw kwaliteit en persoonlijkheid laat doorklinken in je tekst? Of heb jij al in woorden gevangen waar jouw bedrijf voor staat? Je reactie is van harte welkom hieronder.