Zelf een gat in de markt maken

 in Ondernemerschap, Professioneel profiel, ZZP & Zichtbaarheid

Succesvol ondernemerschap begint niet met het vinden van een gat in de markt. Het begint met een probleem dat om een oplossing vraagt. Het gat in de markt ontstaat vanzelf door het vermarkten van die oplossing. Bijvoorbeeld: waar hebben veel mensen tekort aan? Tijd. Start een business rond persoonlijke effectiviteit, tijdsbesparing en timemanagement. Gegarandeerd succes.

“Ik heb niets met het helpen van mensen bij het oplossen van problemen. Ik wil mensen gewoon blij maken. Ik geef workshops paaldansen en dat is vooral heel erg leuk.” Dit zei een enthousiaste jonge vrouw laatst tegen me. Haar workshops lopen goed, ze wil haar aanbod verder uitbreiden en vraagt zich af hoe ze meer klanten kan aantrekken. Natuurlijk: ze wil mensen blij maken, leuke dingen doen. Niets mis mee.

Insteken via een probleem is altijd negatief, en negatief is niet leuk. In de setting van een workshop paaldansen kan ik me levendig voorstellen dat je niet negatief wilt doen: surprise party’s, vrijgezellenfeesten, vriendinnengroepen. Dan ga je toch niet zoeken naar problemen? Je kunt ook zonder een probleem te benadrukken je dienst aan de man (vrouw) brengen. Er zijn ook klanten zonder problemen.

Wat is nu eigenlijk dat idee van het vermarkten van oplossingen voor urgente problemen? De basis van dit idee is overleven. Problemen bedreigen mensen. Mensen willen overleven. Mensen willen hun problemen oplossen. Daar geven ze prioriteit aan. Daarin willen ze investeren. Dus: pak een urgent probleem bij de kop, bied daar een overtuigende oplossing voor en voilà: de klanten staan voor je in de rij. Zo simpel kan het zijn.

Schrik niet van die oproep de problemen van je klant te benoemen. Neem zo’n ‘probleem’ niet te zwaar als je bijvoorbeeld in het vrijetijdscircuit opereert. Je kunt de worsteling van je potentiële klant luchtig formuleren. ‘Niet weten hoe je van een vrijgezellenfeest een onvergetelijke gebeurtenis maakt’ is bijvoorbeeld ook een probleem. Evenals: ‘Zoek je naar een manier om je vriendinnen van een andere kant te leren kennen?’ Waar het om gaat is dat je je als aanbieder realiseert dat veel potentiële klanten behoefte hebben aan jouw bevestiging van hun geworstel voordat ze zichzelf ertoe kunnen zetten de beslissing te nemen je op te bellen, je hulp te vragen, je in te huren etc.

Er zijn meerdere manieren om aandacht te trekken voor je dienst of product: je kunt je klant zakelijk informeren, je kunt ’m in beweging brengen door hem te inspireren, je kunt ’m doordringen van de urgentie van het oplossen van zijn probleem, je kunt hem aantrekkelijke resultaten beloven, je kunt hem laten voelen dat jij begrijpt waar hij ’s nachts wakker van ligt etc. Dit zijn allemaal verschillende manieren. Het is handig over een breed arsenaal te beschikken. Zo kun je inzetten wat op een bepaald moment het meest geschikt is. Insteken via een probleem is een van de mogelijke invalshoeken, overigens wel beproefd effectief.

Vind je het lastig om je vinger te leggen op de zere plek van je doelgroep? Zie je niet het nut daarvan in? Of heb je juist positieve ervaringen met het benoemen van problemen? Je reactie is van harte welkom hieronder.

Wil je samen met mij sparren over hoe jij jouw gat in de markt maakt? Meld je aan voor een telefonische VERHELDERINGSSESSIE (30 min.) Ik geef deze maand 3 gratis sessies weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.