Stap-voor-stap naar focus in je werk

 in Ondernemerschap, Professionele identiteit, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

Wat is mijn niche? Hoe breng ik focus in mijn werkzaamheden? Hoe vertel ik kort en krachtig waar ik voor sta? Wat is mijn rode draad? Hoe maak ik mezelf zichtbaar voor potentiële klanten? Dit zijn vragen die veel trainers, coaches en adviseurs zichzelf stellen. Aan inhoud en toewijding heeft de dienstverlenende professional geen gebrek, maar de praktijk is weerbarstig.

Bij het schrijven van de teksten voor zijn website loopt menig trainer, coach of adviseur hard aan tegen de keuzes die hij nog te maken heeft. Dan stopt hij soms met schrijven. Gewoon omdat hij er niet uitkomt. Vaak is niet eens precies duidelijk waar hij niet uitkomt, maar zijn verhaal stokt. Ergens blijft ruis aanwezig, ergens zit onhelderheid. Die website gaat nooit de lucht in of de eigenaar legt zich neer bij teksten waarin hij zich maar matig kan vinden. Waar te beginnen met het maken van keuzes?

Een goede keuze is géén beslissing. Een goede keuze vloeit voort uit een serie natuurlijke inzichten en een portie zelfkennis. Stel dat je al jaren op zoek bent naar je niche. Dan kun je op een gegeven moment beslissen dat je je bijvoorbeeld gaat richten op managers in de ICT. Niets mis mee natuurlijk. Maar deze beslissing is in jouw dagelijkse praktijk weinig waard als-ie losstaat van wie jij bent en waar jij voor staat. Het bepalen van zoiets als een niche vraagt om een doorleefde keuze.

Schrijven, herschrijven, herschrijven en herschrijven. Het is de enige weg om te komen tot een glashelder verhaal over jezelf en je bedrijf. Niet alleen voor tekstschrijvers of andere communicatieprofessionals, maar voor iedereen! Vastlopen in het schrijven gaat namelijk zelden over schrijfproblemen. Schrijven dwingt je tot precisie en dáár wringt meestal de schoen. Precisie is een noodzakelijke voorwaarde voor het scheppen van helderheid. Precisie is nodig voor het maken van de keuzes die nodig zijn voor het vertellen van een glashelder verhaal.

Je wilt verhelderen waar je voor staat, focus aanbrengen, weten wat, hoe, voor wie, waar en waarom. Schrijven faciliteert dat denkproces. Er is geen andere manier om het denken over jezelf en je bedrijf verder te helpen dan het aan te gaan en door te pakken waar je gewoonlijk stopte omdat je aanliep tegen lastige vragen. Deze impasse doorbreek je door systematisch in kaart te brengen waar jij als professional voor staat. Op dát niveau ga je een doorbraak beleven. De keuzes die je vervolgens te maken hebt, rollen daar vanzelf uit. Dit is dus geen kwestie van het nemen van een beslissing, maar van systematisch zoeken en vinden. Lees hier het verhaal van Erik Jan Bolsius, die een keer treffend heeft verwoord hoe dit zoeken-en-vinden werkt.

Stap-voor-stap is de weg. Stap-voor-stap kom je dichterbij dat glasheldere verhaal dat jouw professionele identiteit samenvat. Stap-voor-stap maak je dat glasheldere verhaal dat je jouw klant wilt vertellen over wat jij hem te bieden hebt. Stap-voor-stap: een andere weg is er niet.

Welke stappen heb jij gezet? Ben je al lang onderweg? Of ben je net begonnen? Wat doe je als je vastloopt? Wat is jouw volgende stap? Je reactie is welkom hieronder.

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.