Hoe maak jij jezelf aantrekkelijk voor je klant?
Hoe maakt een trainer, coach of adviseur zichzelf aantrekkelijk? Dat is dé vraag voor veel zakelijke dienstverleners. Ze weten wat ze waard zijn, bieden een nuttige dienst en hebben een berg aan goede referenties, maar ze verslikken zich steeds in hun elevator pitch en blijven altijd onrustig op zoek naar nieuwe klanten. Een goed product is helaas niet hetzelfde als een goed verhaal.
Was je maar edelsmid geworden. Dan was je nu lekker bezig in je werkplaats. Een werkplaats met een winkel erbij, met een elegant ingerichte etalage, aan een rustige winkelstraat. Regelmatig staat er een voorbijganger stil om naar je sieraden te kijken. Ondertussen werk jij geconcentreerd met gereedschap en materialen. Natuurlijk heb je ook een webshop: ringen, armbanden, halskettingen. Sober bij sober. Excentriek bij excentriek. Kleur bij kleur. What you see is what you get. Maar je bent geen edelsmid…
Je bent trainer, coach of adviseur en je hebt je klanten iets te bieden. Daarover heb je een verhaal te vertellen. Je verhaal is waar mensen op afkomen: het verhaal over je bedrijf, dienst of product. Dat verhaal heb jij ontworpen, vormgegeven en bijgeschaafd. Dat verhaal staat in jouw etalage. Klanten kunnen ernaar kijken als ze op jouw website zijn. Je wilt dat het een overtuigend verhaal is.
Maar wat vertel je? Je hebt zóveel te zeggen. Je hebt zóveel gedaan. Je bent tot zóveel in staat. Hoe meer je tegelijk wilt zeggen, hoe minder er overkomt bij je luisteraar. Dat is een wetmatigheid in informatieoverdracht. Als je wilt dat je boodschap helder overkomt, is jouw taak ervoor te zorgen dat je klant je moeiteloos volgt. Dat doe je zo:
- weet wat het belang is van je klant;
- bepaal welk doel jij hebt met het vertellen van je verhaal;
- orden je informatie in inhoudelijke clusters.
Het vertellen van een glashelder verhaal over jezelf begint bij het verhelderen van het denken dat aan dat verhaal ten grondslag ligt. Keuzes maken. Focus aanbrengen. Ruis verwijderen. Kort en krachtig verwoorden wie jij bent, wat jij doet, voor wie, waartoe en waarom.
Maak je geen zorgen. Jij werkt met mensen. Zolang er mensen zijn, zijn er behoeften. Als jij je talent, kennis en ervaring verbindt met deze behoeften, is er werk genoeg. De kunst is deze verbinding te maken. Op kalme en authentieke wijze. In de vorm van een glashelder verhaal over jezelf en je dienst of product. Op een manier die bij je past, die klopt bij wie je bent en wat je doet. Dán ben je geloofwaardig en overtuigend, zowel voor een ander als voor jezelf. Dat maakt je superaantrekkelijk.
Ben jij trainer, coach of adviseur? Wat staat er in jouw etalage? Zien jouw klanten wat ze bij jou kunnen krijgen? Hoe maak jij jezelf aantrekkelijk? Ik lees je reactie graag hieronder.
Wil je samen met mij brainstormen over hoe jij jezelf en je dienst of product aantrekkelijk maakt? Meld je dan aan voor een gratis telefonische VERHELDERINGSSESSIE (30 min.)