In 6 stappen naar een superaantrekkelijke bedrijfsboodschap

 in Ondernemerschap, Overtuigende profielteksten, Professioneel profiel, ZZP & Zichtbaarheid

De helderheid van een verhaal valt of staat bij de helderheid van het denken erachter. Natuurlijk is schrijven een ambacht en daarin is veel te leren wat betreft helderheid in de formulering en opbouw van een tekst. Maar zonder heldere gedachten breng je nooit een helder verhaal tot stand – hoe goed je het ambacht ook beheerst.

De eerste stap in het verhelderen van het denken over jezelf en je bedrijf is het formuleren van een persoonlijke bedrijfsboodschap. Een persoonlijke bedrijfsboodschap is van belang zowel voor zelfstandig ondernemers als voor professionals die zelfstandig opereren onder de paraplu van een organisatie.

Uit een persoonlijke bedrijfsboodschap volgt een focus op een doelgroep, met een specifiek probleem, waarvoor jij een bepaalde oplossing in huis hebt. In een goede persoonlijke bedrijfsboodschap voelt je klant zich door jou begrepen en ziet hij in een paar seconden in wat jij voor hem kunt betekenen.

Stap 1 – Wie ben jij?
Hoe wil je je profileren? Ben je je naam? Ben je je vak? Ben je je functie? Ben je je bedrijf? Schuif je jezelf naar voren als individu? Of als collectief? Vraag je daarbij af hoe je gezien of aangesproken wilt worden door je klant. En waarom je dat zo wilt. Ga ook na wat de praktische consequenties daarvan zijn.

Stap 2 – Wat beteken jij voor je klant?
Leg nog niets inhoudelijks uit, maar vraag jezelf af wat je doet in de ‘kale basis’ van jouw werk. Ben je mensen aan ’t helpen of begeleiden? Ben je mensen iets aan ’t leren? Ben je iets aan ’t creëren, transformeren, realiseren of genereren? Kies een krachtig werkwoord dat een passende beweging uitdrukt in de richting van het resultaat van jouw inspanning.

Stap 3 – Wie is jouw doelgroep?
Op wie richt jij je met je dienst of product? Mogelijk werk je voor meerdere doelgroepen. Misschien ben je al een tijd van plan een doelgroep te kiezen, maar komt ’t er niet van die beslissing te nemen. Voor nu: KIES. Durf een keuze te maken. Kies je leukste, interessantste, meest gemotiveerde klant. Of neem je ideale klant voor ogen. Als je je in je bedrijfsuitingen op één doelgroep richt, betekent dat niet dat je niet voor een ander zult werken of dat je ieder ander kwijt zult raken.

Stap 4 – Wat is het probleem van jouw doelgroep?
Waar worstelt jouw doelgroep mee? Wat is het probleem waarop jij een visie hebt? Wat is de lastige kwestie waarvoor jij een oplossing biedt? Formuleer het probleem van jouw doelgroep op een open en oordeel-vrije wijze, opdat je klant zich gekend voelt. Wees altijd voorzichtig en bescheiden in het verwoorden van het probleem van een ander, maar wel duidelijk én nauwkeurig.

Stap 5 – Wat is jouw werkwijze?
Wat zet jij in om het probleem van jouw klant op te lossen? Welk middel, proces, instrument gebruik je? Beperk je hier tot het belangrijkste of meest kenmerkende dat je doet. Natuurlijk doe je nog veel meer voor je klant, maar daarop kun je later ingaan.

Stap 6 – Wat is het resultaat dat je belooft?
Je klant heeft een probleem waarvoor jij een oplossing biedt. Maak expliciet wat voor jouw klant het resultaat is van het oplossen van dit probleem. Wees daarin concreet, specifiek en appelleer aan het ‘krokodillenbrein’. Wat wil jouw klant écht heel erg graag? Dat benoem je. Resultaten komen vaak in een serie van subresultaten: A leidt tot B; B leidt tot C; C leidt tot D; en D is precies dát waar jouw klant zo vurig naar verlangt. Ga bij het benoemen van de resultaten na waar je je bevindt op deze trap. Benoem in elk geval het eindresultaat (ook al is dat best vaak een cliché) en bepaal welke van de overige resultaten van belang zijn te vermelden.

Als je deze stappen hebt gezet, heb je je persoonlijke bedrijfsboodschap in handen. Dit zijn tevens de inhoudelijke basis-ingrediënten van elk glashelder verhaal over jezelf en je bedrijf. Deze bestanddelen kun je gebruiken als uitgangspunt voor al je communicatieuitingen: social media, website, aankondiging van activiteiten, borrelpraatje, blog, artikel in een vakblad of een boek over je werk als professional.

Ter illustratie volgt hier mijn eigen persoonlijke bedrijfsboodschap. Ik ben Kiki Verbeek. Ik begeleid trainers, coaches, adviseurs die worstelen met het profileren van zichzelf. Ik help ze bij het verwoorden van een glashelder verhaal waarmee ze hun bedrijf, dienst of product krachtig in de markt kunnen zetten. Met een glashelder verhaal word je zichtbaar als professional, ben je herkenbaar voor potentiële klanten en krijg je een vanzelfsprekende aantrekkingskracht. Zo leg je een stevige basis voor de klanten die bij je passen en de omzet die je verdient.

De persoonlijke bedrijfsboodschap is de basis voor de formulering van jouw professionele activiteiten. Op het moment dat jij weet waarvoor je staat, dat daadwerkelijk formuleert en in die lijn je webteksten of een artikel schrijft, dan staat daar jouw bedrijf. Dat staat daar niet alleen in woorden, maar ook in daden (stijl, toon, zeggingskracht). Dat is overtuigend. Klanten willen merken wat je zegt, voelen wat je bedoelt. Dat is wat jij doet.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.