Mis je diepgang in je profiel?

 in Overtuigende profielteksten, Professioneel profiel, Webteksten schrijven

“Als ik lees wat nu op mijn website staat, dan klinkt dat zwak en futloos in vergelijking met het gevoel dat ik wil overbrengen. Papier is plat. Mijn beeldscherm is plat. Woorden zijn tweedehands en uitgekauwd. Toch is tekst het belangrijkste dat ik heb om mijn klanten te bereiken…” Margret (46, bedrijfsconsultant) weet het even helemaal niet meer.

Margret is ondernemer en ze heeft een helder en stevig gevoel over haar werk. Ze wil dat haar website precies dat gevoel uitstraalt. Want dát is wat haar onderscheidt. Dát is wat haar aantrekkelijk maakt. Het leven is niet plat. Margret levert waardevolle bijdragen aan veranderingsprocessen in organisaties. Ze heeft veel te geven en ze kan haar klanten uitstekend helpen. Ze werkt vanuit een groot hart en met veel plezier, al 20 jaar.

Maar ze krijgt de kern van haar zaak niet verwoord op haar website.

Het geeft een machteloos gevoel als het niet lukt om over het voetlicht te krijgen wat je wilt zeggen, terwijl je intuïtief best weet wat het ongeveer zou moeten zijn. Als je de juiste woorden ergens zou zien staan, dan zou je ze herkennen.

Maar ze staan nergens.

De juiste woorden komen niet vanzelf. Niemand schrijft ze voor je op. Niemand kan die klus voor je klaren. Jij bent de enige die de woorden kan kiezen die recht doen aan jou. Want wat je wilt zeggen, dat gaat over jou. Wat je wilt laten zien, dat bén jij. Je bron is heel dichtbij.

Voor het verwoorden van de bron van jouw onderneming is meer nodig dan een verzorgde tekst met goedlopende zinnen zonder spelfouten.

Hoe krijg je diepgang in je professioneel profiel?

Schrijven voor je doelgroep is als het voeren van een gesprek met je doelgroep. En wat geeft een gesprek diepgang? Contact. Wat je te doen staat, is dus: contact maken met je lezer, in je tekst. Ja: in je tekst.

Maar hoe maak je contact in een situatie van eenzijdigheid? Je hebt alleen die zwarte letters op dat witte vlak. Daar is weinig uitwisseling in te ontdekken. Inderdaad: contact maken via een geschreven tekst is iets fundamenteel anders dan een ontmoeting van mens tot mens – met stemmen en stiltes en fysieke aanwezigheid. Toch kun je ook in de teksten op je website een dialoog oproepen.

Ga in dialoog met je doelgroep, op je website. Dat klinkt een beetje vreemd, want je doelgroep zegt niets terug. Maar doe het toch. Schrijf je teksten met de intentie van een dialoog en schrijf élk woord en élke zin met die intentie.

Hoe doe je dat? Hieronder 3 tips voor een schriftelijk profiel met diepte.

TIP 1 – Neem je lezer bij de hand
Als je je profielteksten schrijft, neem je lezer dan bij de hand. Hand in hand leid je hem langs de lijn van de informatie die jij wilt overbrengen. Laat je lezer nooit los. Dat betekent dat je zijn hand vasthoudt als je over je aanbod vertelt: jouw aanbod is immers een antwoord op zijn vraag. Je houdt hem ook vast als je over jezelf vertelt: verlies je dus niet in de bekende riedel over alles wat je kan, deed en weet. Vertel dat verhaal gerust, maar houd ondertussen contact. Ook hou je je lezer vast als je het hebt over plaatsen, tijden en prijzen – dat je dan niet ineens van toon verandert. Houd de hand van je lezer vast en laat je hem niet los zolang je schrijft.

TIP 2 – Vertel over je praktijk
Vertel je lezer over je praktijk. Vertel over de problemen die jij helpt oplossen, benoem de resultaten die jij helpt behalen. Laat voormalige klanten aan het woord over hun ervaringen. Beschrijf casussen. Geef voorbeelden. Laat merken dat je midden in de praktijk staat. Wees concreet. Roep beelden op. Breng je tekst tot leven. Zorg ervoor dat jouw doelgroep zichzelf herkent in wat je zegt. Dán maak je contact.

TIP 3 – Vertel niet alles tegelijk
Het is net als in het echte leven: niet alles tegelijk. Doseer de informatie die je wilt delen. Hak je verhaal in behapbare stukjes. Denk ook na over de volgorde waarin je je verhaal vertelt. Vertel je lezer wat hij wil weten op het moment dat hij daaraan toe is. Leef je in je lezer in, dan weet je onmiddellijk wat, waar en wanneer. Doe die extra moeite, dan hoeft je lezer niet zelf zijn weg te zoeken door jouw informatie. Zo hou je contact met elkaar.

Als je de teksten op je website schrijft met de intentie van een dialoog, dan doen ze een deel van je werk voor jou. Je kunt niet met iedereen een kop koffie drinken. Je kunt niet met elke geïnteresseerde een uurtje bellen. In een wereld waarin zoveel informatie zich via beeldschermen verspreidt, heb je nu eenmaal te maken met dat zwaartepunt op woorden, taal en tekst – met alle beperkingen ervan en tegelijk ook alle rijkdom.

Kortom: op je website heb je teksten nodig die JOU tot uitdrukking brengen. Bovenstaande tips zorgen ervoor dat de bezoeker van je website en jij dichtbij elkaar komen, ook al hebben jullie elkaar nog niet ontmoet. Dat geeft diepte aan je profiel. Zo kom je tot je recht op je website, net als in levende lijve.

Lukt het je niet om jouw profiel voor je te laten spreken? Mis je diepgang? Mis je inhoud? Mis je jouw persoonlijke toon en stijl? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.