Op zoek naar je kernwaarden?

 in Ondernemerschap, Professioneel profiel, Professionele identiteit

Ze valt voortdurend in herhaling. Liesbeth (49, interim-manager) had met haar intervisieclub afgesproken dat ze haar professionele kernwaarden voor zichzelf op een rij zou zetten. Ze heeft het niet gedaan. Weer niet. Ook zou ze de teksten op haar website nog eens doornemen, omdat ze zichzelf er niet meer in herkent. Daar is ze niet aan toegekomen. Net als de vorige keer. En dat boekje dat ze wil schrijven, om haar kennis en ervaring te ordenen en daarmee een praktisch naslagwerk voor haar klanten te maken. Nog steeds niets aan gedaan.

Liesbeth neemt zich voor om vóór de volgende bijeenkomst serieuze stappen te zetten. Nu écht. Ze spreekt voor de derde achtereenvolgende maand vol goede moed haar plan uit. Haar collega’s antwoorden met stilte. Iemand in de groep zucht. Niemand gelooft haar. Ze gelooft zichzelf niet eens meer.

Je kunt jezelf voor je kop slaan, als je Liesbeth bent. Je kunt je verontschuldigen. Je kunt beterschap beloven. Het brengt je allemaal niet dichter bij je doel.

Wat is eigenlijk Liesbeths doel? Liesbeth wil beter weten waar ze voor staat, als professional. Eigenlijk weet ze dat wel, maar ze krijgt het niet verwoord. Eigenlijk krijgt ze het wel verwoord, maar veel te wijdlopig. Eigenlijk lukt het haar best om zichzelf kort te introduceren, maar dan rollen er uitsluitend clichés uit haar mond. Eigenlijk heeft haar aanpak een duidelijk eigen kleur, maar dat zien alleen de mensen die eerder met haar hebben gewerkt. Eigenlijk is ze goed in het leggen van nieuwe contacten, maar die gaan op haar website kijken en krijgen een beeld voorgeschoteld dat totaal niet klopt. Eigenlijk…

Buikpijn.

Liesbeth is op zoek naar iets wat ze ‘kernwaarden’ noemt. Zoeken kost tijd. En die heb je niet, of die besteed je toch steeds liever aan iets anders. Als je aan het zoeken bent, wijzen de mensen om je heen alle kanten op. Om je te helpen vinden. Het is een rommelige zoektocht. Je wordt er onrustig van. Er is iets dat je blijft lastigvallen, ook al ben je er soms wekenlang niet mee bezig, elke keer steekt dat zoeken weer de kop op. Zoeken is moeilijk. Als je iets zoekt, kun je het namelijk ook niet-vinden. En dat is nóg moeilijker.

Het gaat al jaren zo.

Liesbeths buikpijn gaat niet over zoeken, ook niet over vinden. Dáárom lukt het niet. Liesbeth vindt niet wat ze zoekt omdat ze niet hoeft te zoeken. Dat wat ze zoekt, is er namelijk al.

Je kernwaarden zijn een gegeven, ga er niet naar op zoek: ze zijn er al. Je professionele identiteit, die is er al. Je drijfveren en je visie, die leef je al.

Een puzzel. Het is een puzzel. Alle stukjes liggen op tafel. Het leggen van de puzzel, dát is wat je te doen staat. Leg elk stukje op de plek waar het het meest tot zijn recht komt. Als onderdeel van het hele plaatje. Dat plaatje kun je vervolgens aan de wereld laten zien. Ik zeg niet dat dit een eenvoudig klusje is, maar het voorkomt wel dat je blijft zoeken naar iets wat je nergens anders zult vinden dan in het leggen van die puzzel.

Ben je op zoek naar de basis-ingrediënten van jouw professionele identiteit, maar vind je niet wat je zoekt? Of krijg je de stukjes van jouw puzzel niet op hun plek? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.

www.glashelderverhaal.nl

 

Aanbevolen berichten

Geef een reactie

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek