Als je niet dat podium op wilt…

 in Ondernemerschap, Overtuigende profielteksten, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

“Ik hou er niet van mezelf op een podium te zetten. Zodra de schijnwerpers op mij gericht staan, wil ik wegrennen. Dat schreeuwerige gedoe is niets voor mij. Hoe harder ik schreeuw, hoe meer ik me schaam. Laat mij nou maar gewoon mijn werk doen.” Marjolein (44) is een toegewijde executive coach, ze houdt niet van social media, en ook niet van blinkende profielbeschrijvingen op websites. Daar gelooft ze niet in. Laat haar maar gewoon haar werk doen.

Iedere trainer, coach, adviseur heeft tegenwoordig een eigen website – of is er druk mee bezig eentje naar wens te maken. Je website is je podium. Het podium waarop je jezelf laat zien – en dat is vaak een probleem.

Je moet een podium. Maar je wilt niet op een podium. Je wilt gewoon je werk doen.

Jezelf op een podium hijsen terwijl je helemaal geen zin hebt om op een podium te staan, is voor veel zakelijke dienstverleners een volstrekt tegennatuurlijke beweging. Jezelf forceren en er dan tóch gaan staan, geeft een gevoel van vervreemding. Die vervreemding manifesteert zich in vele vormen, bijvoorbeeld: vijf jaar knutselen aan je website en nog steeds niet online zijn; het gevoel dat je website over een ander gaat dan over jou; permanente ontevredenheid over de teksten die je hebt gemaakt over jezelf en je werk; een gevoel van gebrek aan erkenning voor de resultaten die je haalt; stagnatie in de groei van je onderneming, en ga zo maar door.

Als trainer, coach, adviseur doe je wat je te doen staat. Je doet je werk. Dat podium waar iedereen het over heeft, is bedoeld om precies dat wat jij elke dag doet zichtbaar te maken – niet meer en niet minder.

Je hóeft niet te schreeuwen als je op een podium staat. Integendeel: laat daar zien wat je doet, in de stijl waarin je dat doet, de toon waarop je dat doet. Alleen op die manier vertel je een consistent verhaal. Een consistent verhaal is een geloofwaardig verhaal. Geloofwaardige verhalen hebben zeggingskracht – de rest mag je weglaten op dat podium. Want meer is niet nodig, overbodig.

Je kent ze vast, die verhalen. Over de acteur die tijdens de voorstelling grote emoties vol overgave over het podium laat rollen, maar na afloop in de bar een verlegen en teruggetrokken type is. Of de zangeres die je met haar stem in alle lagen van je hart weet te raken, maar tijdens een interview geen zinnig woord weet uit te brengen.

Wat is waar? Interessante vraag. Maar dit gaat niet over jou.

Jouw website is geen theater. Je hoeft niets uit te vergroten. Je hoeft niet te doen alsof. Geen regisseur die jou een rol heeft toebedeeld. Je hoeft niet te repeteren. Je hoeft helemaal niets.

Op jouw website hoef je alleen maar te ‘zijn’ – je werk doen en dat zichtbaar maken.

Het beeld van een podium roept misverstanden op. Het roept het idee op dat daar van alles moet gebeuren dat anders is dan jij bent. Dat is niet zo. Trainers, coaches, adviseurs zijn geen acteurs, en hoeven dat ook niet te worden.

Als trainer, coach, adviseur heb je een podium nodig – je website, je LinkedIn-pagina – waarop je jezelf zichtbaar maakt als professional. Niet voor de hele wereld, maar voor je doelgroep. Niet om daar je hele werkende leven te etaleren, maar om de kern van je professionele identiteit neer te zetten. Opdat je doelgroep je herkent. Dat is het.

Jezelf overtuigend zichtbaar maken doe je door zo dicht mogelijk te blijven bij wie jij in je dagelijkse praktijk bent, dichtbij wat je doet en de manier waarop je dat doet.

Noem het een podium. Of noem het anders. Maar wees niet bang: je kunt er gaan staan, je hoeft je niet voor te bereiden, je hoeft geen kunstjes te doen, je laat zien wat je je klanten al jaren elke dag laat zien. Wie jij bent en wat jij biedt – niet meer en niet minder.

Met een passend profiel op een passende website is het ergste wat je kan gebeuren dat je voor een groot publiek zichtbaar bent. Dat je meer mensen bereikt dan je in je dagelijkse praktijk kunt ontmoeten. Zij zien op je website wie je bent en waarvoor je staat. Dat is best spannend. Maar als het klopt, dat wat je neerzet, is het niets om voor weg te rennen.

Zo kun jij gewoon je werk doen – en doet je website de rest van het werk voor jou.

Probeer jij jezelf al jaren dat podium op te jagen? Voel je je ongemakkelijk in de profilering van jezelf? Besteed je veel tijd aan tobben over je website en social media, maar leidt dit niet tot iets waar je je goed bij voelt? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen berichten
Showing 4 comments
  • Jac Rongen
    Beantwoorden

    Nog altijd blij met het resultaat van de workshop bij jou!

    • Kiki Verbeek
      Beantwoorden

      Goed te horen Jac, daar doe ik het voor!

  • Fabiola
    Beantwoorden

    Ik ren het podium op en af. Als ik erop sta komt er niemand kijken. Motiveert niet erg om weer terug te komen 🙄

    • Kiki Verbeek
      Beantwoorden

      Ha Fabiola, dat kan ik me voorstellen, dat dat niet motiverend is. Ik hoor graag meer over dat op en af rennen. Wellicht anders doseren? Anders afstemmen? Meer brug slaan?

Geef een reactie

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek