Hoe je een brug slaat naar je doelgroep

 in Ondernemerschap, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

Welke status geef jij je website? Zie je je website als je visitekaartje? Is je website jouw podium? Of beschouw je je website als je etalage?

Rob (39, interim-manager) ziet zijn website als zijn visitekaartje. Zoals hij zijn visitekaartje weggeeft, geeft hij ook zijn url aan een geïnteresseerde opdrachtgever. Hij overhandigt wat praktische gegevens. Vriendelijk. Vrijblijvend. Niets mis mee.

Lea (46, coach) beschouwt haar website als een podium, behoorlijk spannend, zo’n online plek. Op dat podium is ze namelijk zichtbaar. Het voelt alsof er een spot op haar staat. Terwijl ze juist haar doelgroep centraal wil stellen. Daardoor voelt ze zich eerlijk gezegd niet zo op haar gemak met haar eigen website.

Jos (43, adviseur) kijkt naar zijn website als zijn etalage. In zijn etalage toont hij wat hij in de verkoop heeft. Dat klinkt best plat, vindt hij. Soms krijgt hij er buikpijn van. Hij werkt immers met mensen, en dat doet hij vanuit zijn hart. Kan hij het wel maken dit in een etalage te zetten alsof het de nieuwste iPhone is?

Jezelf zichtbaar maken en daarmee een brug slaan naar je doelgroep – het is lastige materie. Een subtiel evenwicht.

Met het geven van een visitekaartje sla je een bruggetje naar je doelgroep, een mager bruggetje. Meer een lijntje. Het is fijn om een lijntje met iemand te hebben, maar vaak is dat niet genoeg om jouw waarde voor die ander helder over te brengen.

Als je op een podium gaat staan, sla je zeker een brug naar je doelgroep. Maar dit luistert nauw. Als de spot op jou te fel is of het zaallicht is te zeer gedimd – om de beeldspraak maar even door te trekken – dan loop je het risico dat je te weinig contact maakt met je publiek.

Je website inrichten als een etalage – als je die moeite doet, dan sla je een brug naar je doelgroep. Een voorwaarde is dat je etalage zowel past bij jou als bij degene die je wilt aanspreken. Deze etalage mag je laten zien. Dat mag. Dat moet. Je maakt een ander blij als je dat doet.

Op een brug ontmoeten twee mensen elkaar. Ieder is vanuit een andere richting komen aanlopen. Wat jouw doelgroep aantreft bij het bezoeken van jouw website, dat is óók een ontmoeting. Stel je website open voor ontmoeting. Als jij het niet doet, doet niemand het.

Een brug slaan naar je doelgroep op je website, zo doe je dat:

1) Doseer je informatie
Vertel niet alles in één keer. Tijdens een eerste ontmoeting vertel je niet je hele verhaal. Dat is niet nodig. Later is er tijd genoeg. Stem eerst af op je luisteraar. Zet kleine stappen. Doseer je informatie.

2) Orden je informatie
Vertel niet alles door elkaar. Als je over verschillende onderwerpen iets wilt vertellen, zet dan bij elkaar wat bij elkaar hoort. Orden je informatie. Help je luisteraar je verhaal te horen, te begrijpen en te verwerken.

3) Bouw je informatie op
Vertel niet alles tegelijk. Als je veel te vertellen hebt, bepaal dan de volgorde waarin je de dingen zegt. Wees je ervan bewust dat je luisteraar jouw hulp nodig heeft om soepel te kunnen meebewegen met wat jij hem allemaal wilt vertellen.

Op jouw website ontmoet jouw doelgroep jou, jouw sfeer, jouw stijl, jouw toon. Je bezoeker krijgt een indruk van wie jij bent op een moment dat hij nog niet in levende lijve met je heeft kennisgemaakt. Dit geeft hem het gevoel dat hij je al heeft ontmoet, nog voordat hij je ontmoet – wat ook zo is.

Een betere start van een samenwerking is er niet.

Vind je het lastig een brug te slaan naar je doelgroep? Ontmoet jouw doelgroep te weinig van jou op je website? Of past je website niet bij je? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen berichten
Showing 2 comments
  • Mari Berens
    Beantwoorden

    Dank je wel Kiki. Een prachtige metafoor die bij mij goed aanslaat. Ik ga ermee aan de slag.

    • Kiki Verbeek
      Beantwoorden

      Goed te horen, Mari! Succes met bruggen slaan!

Geef een reactie

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek