Waar ben jij eigenlijk van?

 in Overtuigende profielteksten, Professioneel profiel, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

“Ik was er altijd trots op dat ik zoveel verschillende dingen deed. Ik werkte voor de zorgsector, de bouwwereld en de detailhandel. Ook heb ik klussen gedaan voor kunst- en cultuurorganisaties. Voor elke klant werkte ik op maat. De ene keer voerde ik individuele gesprekken met medewerkers, de andere keer zette ik een serie teamtrainingen in elkaar, en even later coachte ik het management. Het ging me goed af. Ik ben letterlijk van alle markten thuis. Maar de laatste tijd dringt een knagend gevoel zich steeds sterker aan me op: waar ben ik eigenlijk van?” Aan het woord is Ingeborg (49), zelfstandig organisatieadviseur.

Op een gegeven moment gaat veelzijdigheid over in een onbehaaglijk gevoel van versnippering.

Want waar ben jij eigenlijk van?

“Ik ben van het werken met mensen,” zegt de een. “Ik kom tot mijn recht in complexe settings waar op verschillende niveaus tegelijk van alles aan de hand is. Dat boeit mij, daarin vind ik moeiteloos mijn weg.” Oké, mooi is dat. Maar waar bén jij van?

“Ik ben van de inhoud,” zegt de ander. “Ik ben een echte vakman. Ik ben duidelijk inhoud-georiënteerd. Dat is waar mijn hart ligt. Ik heb kijk op de materie. Ik ga alleen voor kwaliteit. Aan mij kun je je zaken toevertrouwen.” Oké, prachtig. Maar waar bén jij van?

Professionele identiteit.

Je professionele identiteit brengt tot uitdrukking waar jij van bent.

Waar jij van bent, dat is er al. Dat is er waarschijnlijk altijd al geweest. Mogelijk onder de oppervlakte van je dagelijkse bezigheden. Wellicht in verschillende manifestaties door de jaren heen. Misschien zelfs wel vermomd als vanzelfsprekendheid.

Nú is het moment om je vinger te leggen op wie jij bent en wat je doet. Zodra het laten bloeien van je eigen veelzijdigheid overgaat in een onbehaaglijk gevoel van versnippering is het tijd voor actie.

Waar jij van bent is de kern van een verhaal van dertig, veertig, vijftig jaar werk en leven. Een korte versie van een lange geschiedenis. De verwoording van waar jij voor staat en waar jij voor gaat. Waar jij van bent, doet recht aan jou én aan je doelgroep. Het is het verhaal dat de complexiteit van jouw werkveld toont. Het verhaal dat de veelzijdigheid van jouw inzet zichtbaar maakt – zonder te verzanden.

Als je grip hebt op je professionele identiteit, stuur je je eigen ontwikkeling. Dan groeit je onderneming in de door jou gewenste richting. Dan baken je op een natuurlijke manier je werkveld af. Dat geeft jou helderheid én is duidelijk voor een ander. Het lijkt soms magie hoe het werkt – maar dat is het niet: vanaf dat moment trek je de klanten aan die bij je passen.

Grip op je professionele identiteit is het fundament waarop je naar buiten kunt treden met jouw kwaliteiten. Je zelfbewustzijn als professional neemt de regie. Je verscherpt je profilering. Je versterkt je positie in de markt. Als je helder en overtuigend verwoordt wie je bent en wat je doet, geef je jezelf een boost van jewelste.

Ikzelf heb er tien jaar over gedaan om de gemene deler te vinden in mijn werkzaamheden. Dat kan sneller. Niet alleen sneller, vooral ook leuker: het is namelijk helemaal niet leuk om ergens diep vanbinnen wel te voelen waar je van bent, maar er geen woorden voor te vinden en je verhaal dus ook niet over het voetlicht te krijgen. Behoorlijk frustrerend. Zo kun je jaren aanmodderen zonder een noemenswaardige ontwikkeling door te maken. Althans: volkomen onzichtbaar en niet-communiceerbaar. Toen ik op een gegeven moment de sleutel vond, kwam zowel ikzelf als mijn onderneming in een opwaartse stroomversnelling.

Iemand die weet waarvan die is, kan dat de wereld op een overtuigende manier vertellen.

Je doelgroep wil dan niets anders meer dan zakendoen met jou.

Doe jij al een hele poos veel verschillende dingen terwijl je eigenlijk verlangt naar meer focus? Heb je het gevoel dat jouw professionele verhaal jou geen recht doet? Lukt het je niet om kort en krachtig te verwoorden waar jij van bent? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.