Te veel tekst op je website?

 in Ondernemerschap, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

Elke keer als ik op mijn eigen website kijk, denk ik: dat kan korter. Dan log ik in op de achterkant van de site en verwijder ik overbodige woorden, zinnen, alinea’s. Soms complete pagina’s. Weg ermee.

Wat een geklets! Ik erger me: hoe heb ik zoveel irrelevants kunnen rondstrooien? Hoe kan het dat ik niet eerder zag dat dit of dat net zo goed weg kan? Dat wat in één alinea al duidelijk is, heeft geen drie alinea’s nodig.

Er staat steeds minder tekst op mijn website. Hoe langer ik bezig ben in mijn onderneming, hoe minder tekst op mijn website. En ik weet zeker dat het nóg veel minder kan.

Inderdaad: ik wéét dat het meer moeite kost een korte tekst te schrijven dan een lange. Mijn werk bestaat nota bene uit het helpen van anderen bij het kort en kernachtig formuleren. Maar toch. Dan nog. Kun je nagaan.

Dit is namelijk geen schrijfprobleem. Dit is een kwestie van denken.

Los van alle schrijf-ambachtelijke zaken waar je tegenaan loopt bij het vullen van je website, is er bij het maken van die teksten nog iets anders aan de hand. Iets wat veel ingewikkelder is dan schrijfvaardigheid, geworstel met woorden en kijk op tekst.

De teksten op je website zijn de publieke weergave van de stand van jouw eigen denken over jezelf, je werk en je onderneming.

Elke website verraadt de eigenaar.

Tussen de regels door toont de website van een ondernemer in welke mate deze persoon het gevoel heeft dat-ie aan het roer staat; hoe goed hij zijn doelgroep kent; hoezeer hij geneigd is zich aan zijn klant aan te passen of juist verwacht dat die klant hem tegemoetkomt; of hij de behoefte heeft om zich tegen iets of iemand af te zetten of dat hij prima op zichzelf kan staan; hoe zeker hij is van zijn zaak; hoe open hij is voor een ander; hoezeer hij bevestiging nodig heeft; hoe op afstand of hoe nabij hij is; hoe precies hij weet wat-ie doet; hoe zorgvuldig hij is; of-ie humor heeft; etc. Teksten laten hun lezers zoveel meer zien dan de inhoud van de woorden alleen.

Daarom is voor veel ondernemers de eigen website zo’n spannend project. Het is een coming-out – zonder dat je eigenlijk precies weet waar je voor uitkomt. Jezelf dus. Maar ja, hoe werkt dat als je zelf die zelf bént? Sterker nog: als je die zelf wilt ‘verkopen’, als je je dienst in de markt wilt zetten.

Niet te verdragen, zo spannend als dat is. Als je erbij stilstaat.

Daarom is het vullen van de eigen website vaak omgeven door emoties. Voor sommigen zijn de teksten nooit goed genoeg om online te gaan. Anderen voelen zich door hun teksten naar buiten geforceerd terwijl ze liever naar binnen kruipen. De klacht is bijvoorbeeld dat de woorden niet samenvatten wat zich niet laat samenvatten. De teksten vertegenwoordigen niet wat de ondernemer in zijn werk beleeft. Dat zijn mensen die hun vrienden niet op hun website durven wijzen, want wat er staat klopt niet bij hoe ze zich voelen. Niet gek dat dit geworstel een boel emoties oproept.

Tóch doen. Echt doen: sta stil bij hoe je jezelf neerzet op je website. Zorg dat dat klopt bij wie je bent als iemand jou spreekt, als iemand jou ontmoet, als iemand met jou samenwerkt. Opdat diegene jou bij wijze van spreken direct herkent van je site.

Hoe kort (of lang) ik kan zijn, is een uiting van hoe scherp ik heb waarvoor ik sta.

Hoe kort (of lang) ik ben, is een uiting van hoe helder ik heb wat ik doe.

Ik heb het niet over ‘kort’ in de zin van kort-door-de-bocht, ik heb het ook niet over ‘kort’ in de zin van kortaf. Ik heb het over kort en bondig kunnen zijn terwijl je ondertussen recht doet aan de complexiteit, de rijkdom en de gelaagdheid van je onderwerp. Dat kan. Als je weet wat je wilt zeggen. Zo kom je steeds dichter tot de kern van je zaak.

Door ernaar te streven je boodschap kleiner te maken, zorg je ervoor dat je groeit. Door de moeite te doen zoveel mogelijk weg te laten, zorg je ervoor dat je het hele verhaal zichtbaar maakt. Probeer maar, je zult zien dat het werkt.

(Waarschijnlijk kan deze blog over een jaar ook een stuk korter…)

Heb jij te veel tekst op je website? Vind jij het maken van de teksten voor je eigen website té spannend? Krijg je je teksten niet in lijn met wie jij bent of wat je doet? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.