Pak je niche bij de keel
Sommige dienstverleners hebben hun niche gevonden.
Bijvoorbeeld de psychotherapeut voor mensen die er geen vertrouwen in hebben dat er iemand is die hen kan helpen. Ga er maar aan staan. Tegen de weerstand in.
Maakt dit je aan het lachen? Of huilen? Als je lacht, dan voel je misschien de spanning in het serieuze van de grap van de onderneming. Als je huilt, dan behoor je waarschijnlijk tot de doelgroep. Auw.
“Ik wil er niets mee te maken hebben, maar ik moet er iets mee.” Dat is wat ze zeggen, de klanten van deze dienstverlener. Ze voelen urgentie. En grote weerstand. Tegelijk. Ze willen er niets mee te maken hebben – Hulp? Bah. Maar ze moeten er iets mee, want ze zitten vast.
Wat doet deze therapeut door zich zo te profileren? Zij stapt welbewust midden in het innerlijk conflict van haar doelgroep. Wat gebeurt er als jij openlijk midden in het conflict van je doelgroep stapt? Hoe zou dat klinken? Hoe zou dat eruit zien? Hieronder heb ik deze invalshoek uitgewerkt in de vorm van drie tips.
TIP 1: Creëer urgentie. Door de boel op scherp te zetten in het benoemen van je niche, druk je je doelgroep met de neus op de feiten. Confronterend. Dit kun je je alleen permitteren als je de vinger precies op de zere plek weet te leggen, in de taal van je doelgroep, terwijl je de emotie van de mensen erin laat doorklinken. Wees voorzichtig en confronterend tegelijk. Dat luistert nauw.
TIP 2: Geef blijk van diep begrip voor je doelgroep. Je kent de mensen op wie je je richt. Je weet wat er in hen omgaat. Je weet waarvan je doelgroep wakker ligt. Je leeft je in, of je komt misschien zelf voort uit die groep. Hoe dan ook: het werkt om werk te maken van een veelvoorkomende strijd van mensen die je levendig begrijpt.
TIP 3: Schrik niet van een uitdaging, en laat dat ondubbelzinnig weten. Sterker nog: etaleer de uitdaging. Durf tegemoet te komen aan dat wat moeilijk ligt. Laat merken te willen helpen oplossen wat onoplosbaar lijkt. Wie het lef heeft zich zo te profileren, zal wel weten waarover hij het heeft – dat is vervolgens vaak de aanname. En een dankbare taak.
Geef vertrouwen. Als je openlijk midden in het innerlijk conflict van je doelgroep stapt, geef je mensen vertrouwen. Je laat merken dat er een uitweg is, ook als iemand is vastgelopen op iets fundamenteels: hoe kan ik me laten helpen als ik geen vertrouwen heb in hulp? Daar heb jij dus iets op bedacht – want jij begrijpt hoe dat zit, wat daar speelt, wat daar nodig is.
Je raakt je doelgroep zodra jij de worsteling specifiek verwoordt. Dáár zit je niche. Geraaktheid brengt mensen in beweging. Dat is het begin van de weg naar buiten.
Voor trainers, coaches, adviseurs die hun niche nog niet te pakken hebben: welke prangende kwestie verbindt de mensen met wie jij werkt? Zie je een tegenstrijdigheid in hun streven? Een contradictie in hun handelen? Een terugkerend conflict dat verworden is tot een worsteling? Vaak zit er een (voor)oordeel achter zo’n tegenstrijdigheid. Of een misverstand. Onbegrip wellicht.
Dus ben jij de social media-adviseur voor mensen die niets met Twitter of Facebook hebben? De styliste voor sprekers die geen zin hebben om te shoppen? De personal assistant voor professionals die weigeren zaken uit handen te geven? De fotograaf voor ondernemers die niet op de foto willen? De marketingexpert voor dienstverleners die vies zijn van het verkopen van zichzelf? Kijk eens op deze manier naar je zaak.
Ontmantel de kwestie die speelt. Pak je niche bij de keel. En werk nog lang en gelukkig.
Krijg jij je niche niet te pakken? Voel je intuïtief waar je niche zit, maar lukt het je niet deze in woorden te vangen? Vind je het lastig om je doelgroep pijn te doen? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.
Fantastisch to the point. Zelden zo goed omschreven waar het om gaat. Niet dat ik het voor elkaar heb, maar ben ook voortdurend op zoek met de juiste verwoording van de werkelijke pijn die je wil en kan oplossen bij de klant. . Inspirerend! Bedankt.
Heel graag gedaan Johan! Goed te horen. En dank voor je gulle compliment.