Waar kan ik je voor bellen?

 in Ondernemerschap, Professioneel profiel, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

“Een berg aan kennis en ervaring, dertig jaar om uit te putten – dat breng ik mee. Maar iets over mezelf vertellen vind ik lastig. Ik kan veel, ik doe veel, maar ik krijg het niet gefocust. Elke keer vertel ik een nieuw verhaal.” Jelle (52) is een ervaren bedrijfsconsultant. Hij heeft talloze talenten, maar geen raamwerk.

Een geboren generalist – dat is wat hij is. Maar nu wil Jelle focus aanbrengen: “Ik ben bang om keuzes te maken, ik hou graag alle opties open. Hoe kan ik me profileren? Waar gaat het me eigenlijk écht om? Ik kan je honderd verschillende antwoorden geven. Echt waar.”

Jelle is gek op zijn werk, hij kan er uren over praten. Over die klant die zich geen raad wist met het zwijgende verzet van zijn medewerkers. Hoe spannend het was om langzaam maar zeker boven tafel te krijgen wat er speelde. Of over dat management dat overhoop lag met het bestuur en hoe hij beide partijen liet inzien dat ze allebei hetzelfde wilden. Of over die organisatie waar elke verandering stagneerde in de onderstroom. Hem is het gelukt. Dat is het probleem niet. Maar ’s nachts ligt hij te woelen hoe hij alles bij elkaar kan brengen.

Jelle heeft geen antwoord op de vraag waar zijn klant hem voor kan bellen. Of liever gezegd: een te uitgebreid antwoord. Zelfs honderd verschillende antwoorden. Zijn doelgroep heeft geen idee – want het is te veel, te divers, te complex, niet te onthouden en niet door te vertellen…

Aan mooie verhalen en goede ideeën geen gebrek. Maar alleen een boodschap die je onder woorden brengt op een manier die je doelgroep begrijpt, kan aanleiding zijn tot actie. Een helder profiel is een herkenbaar profiel. Die boodschap zullen mensen onthouden, herhalen en doorvertellen. Dan staat daar ineens een ervaren consultant met een berg ervaring én een duidelijk gezicht. Kortom: een héél aantrekkelijke man.

Hieronder 3 stappen die Jelle – en jou – zullen leiden naar een herkenbare professionele identiteit:

STAP 1: Benoem wat impliciet is
Jelle biedt genoeg van waarde, maar hij toont die waarde niet. Zijn waarde is impliciet en daardoor niet zichtbaar, laat staan herkenbaar. Dit gaat deels om zaken die voor Jelle volkomen vanzelfsprekend zijn, maar ook om zaken die meer moeite kosten om onder woorden te brengen omdat hij ze bijvoorbeeld intuïtief weet, maar nog niet expliciet heeft gemaakt. Benoem wat je nog niet hebt benoemd. Doe het voor je doelgroep.

STAP 2: Spreek je doelgroep rechtstreeks aan
Het slaan van een brug naar zijn doelgroep, dat is wat Jelle te doen staat. Om zijn potentiële klant aan te spreken, is het nodig dat hij al die verhalen die hij graag vertelt, vertaalt naar de worstelingen en verlangens van zijn doelgroep. Zo vertel je over jezelf door het over een ander te hebben. Twee vliegen in één klap.

STAP 3: Zorg voor een match met de juiste klant
In dit stadium van zijn loopbaan is Jelle niet meer op zoek naar méér klanten, maar naar de juiste klanten. Hij wil eigenlijk alleen nog werken met vragen die passen bij wat hij te bieden heeft. Dat kan. Wie zich helder profileert, zal merken dat zijn/haar profiel de voorselectie doet. Zo komen de juiste klanten uit zichzelf naar je toe.

Jelle is bang om te kiezen, al jaren weerhoudt dat hem ervan zich helder te profileren.

Maar hij hoeft niet te kiezen!

Je leest het goed: je hoeft niet te kiezen. Focus aanbrengen is niet hetzelfde als kiezen. De juiste invalshoek bepalen is niet per se kiezen. Zoek de gemene deler. Stijg zo ver op totdat je ’m ziet. Of daal zo diep af totdat je ’m ziet. Licht ’m eruit. Laat ’m zien. Beken kleur, neem een standpunt in en ga staan.

Ga staan. Dan kan je doelgroep je zien. Ga staan voor je doelgroep. Ga staan voor de problemen die je aanpakt. Ga staan voor de resultaten die je boekt. Ga staan voor je visie. Ga staan voor je zaak.

Hoe onweerstaanbaar wil je zijn?

Jouw professionele identiteit is het fundament van je ondernemerschap.

Investeer in een glashelder verhaal over jezelf. Dat is geen eenvoudige klus. Het zet je ertoe aan te benoemen wat tot nu toe impliciet was. De balans op te maken. De ruis in je boodschap op te lossen. Dat kost moeite. Ervoor gaan zitten én doorpakken. Dat gaat bij niemand vanzelf. Maar je investering betaalt zich tiendubbeldwars terug, letterlijk én figuurlijk.

Doe jij al vele jaren goed werk, maar ben je onvoldoende zichtbaar? Heb je niet helder waar je voor staat? Krijg je geen grip op het fundament van jouw ondernemerschap? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Reacties
  • Anja Geerts

    Mooi blog van Kiki die mij ooit goed geholpen heeft in een telefonische verhelderingssessie! Ik weet waarvoor ze me kunnen bellen.

    • Kiki Verbeek

      Top Anja! Goed te horen.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.