Waarom jouw mening er niet toe doet

 in Een boek schrijven, Klantenwervend bloggen, Professionele identiteit, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

Sommige coaches en adviseurs zijn bang om te schrijven over hun vak. Ze zijn de hele week bezig met het begeleiden van mensen, ze leveren hoge kwaliteit, maar er iets over opschrijven durven ze niet. Omdat ze denken dat ze dan hun mening moeten geven. Omdat ze vinden dat ze geen mening hebben. Of omdat ze bang zijn voor commentaar van collega’s.

Maar jouw mening doet er helemaal niet toe.

Laatst, in een groep, tijdens een training, poneerde een van de deelnemers duidelijk zijn mening over iets: ‘Ik vind dat onzin,’ zei hij. Waarop een van de anderen zei: ‘Wat je vindt, is niet van jou.’ Er viel een stilte.

‘Het boeit me niet wat jij vindt,’ vervolgde degene die de crypische uitspraak had gedaan, ‘vertel me liever over wat je wilt of wat je hebt meegemaakt’.

Je mening is onbelangrijk, het zijn je visie en ervaringen die ertoe doen.

Een voorbeeld. Vanuit mijn eigen praktijk kan ik het volgende beweren: ‘Ik vind dat een coach of adviseur eerst zijn denken over zijn werk moet verhelderen voordat hij zijn dienst in de markt zet.’ Dit is een mening, er is iets voor te zeggen, er is ook iets tegenin te brengen – niet zo interessant.

Hoe anders klinkt het als ik het volgende beweer? ‘De helderheid van het verhaal dat je over jezelf en je dienst vertelt, valt of staat bij de helderheid van je denken over je werk.’ Dit klinkt aantrekkelijker.

Precies hetzelfde, maar dan geformuleerd als een visie.

Een visie maakt mensen nieuwsgierig naar het verhaal dat erachter zit, naar de ervaring waar deze visie uit voortkomt, naar de mens die de visie uitdraagt.

Hoe doorleefder de visie, hoe groter de impact. Dat voelen je luisteraars: of je leeft wat je beweert. Het gespreksniveau van het uitwisselen van meningen laat je hiermee achter je, want een mening is meestal willekeurig en bovendien irrelevant als je verder wilt komen met elkaar.

Dus: vertel over je werk, over wat je doet met je klanten, wat je meemaakt, waarover je nadenkt, over de problemen die je helpt oplossen, over de resultaten die je helpt bereiken, over de impact die dat heeft, over wat je wilt voor de mensen en voor je vakgebied. Dát is overtuigend. Overtuigender dan een mening ooit zal zijn.

Wil je schrijven over je vak, maar durf je niet? Vraag je je af waarover je precies zult schrijven? Of weet je niet waar te beginnen? Een keertje samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.
je eigen verhaal