Wat is het verschil tussen een nieuwsbrief en een blog?

 in Content marketing, Klantenwervend bloggen, Ondernemerschap, ZZP & Zichtbaarheid

Het verschil tussen een nieuwsbrief en een blog leidt nogal eens tot verwarring. Wat is het verschil? Wat past bij wat jij wilt? Hoe en wanneer kies je voor het een of het ander?

Je inbox zit vol met nieuwsbrieven: van de winkel waar je vorige week je nieuwe printer kocht tot de verzekeringsmaatschappij waar je al jaren je polis hebt en de yogajuf bij wie je ooit een workshop deed. De meeste verplaats je ongelezen naar je prullenbak. Van sommige meld je je geërgerd af. Een enkele kijk je door.

Het valt niet mee om oprechte aandacht te krijgen in iemands inbox.

Daarom: weet wat je doet als je je doelgroep mailt.

Een nieuwsbrief stuur je naar je doelgroep om je workshops, trainingen, begeleiding etc. aan te bieden. Zo’n mailing ziet er vaak uit als een rijtje data met activiteiten. Omdat deze manier van presenteren doorgaans niet veel oplevert, zie je steeds minder mensen dit zo doen. Een nieuwsbrief is aanbodgericht: deze cursus kun je bij me volgen, dit product kun je bij me kopen, deze dienst kun je bij me afnemen.

Een blog is een serie artikelen die je online publiceert (website, social media), vaak rond een bepaald thema en voor een specifieke doelgroep. Een blog-artikel is een toegankelijke tekst over een afgebakend onderwerp. Het belangrijkste kenmerk van een klantenwervende blog is dat deze vraaggericht is: de tekst geeft tips rond lastige kwesties of antwoord op prangende vragen.

Steeds meer dienstverleners – zoals coaches en adviseurs – hebben een eigen blog. Het is een prettige weg waarlangs je in contact komt met potentiële klanten en het is een ontspannen manier om jezelf en je werk zichtbaar te maken.

Soms is er verwarring over het verschil tussen een nieuwsbrief en een blog doordat je steeds vaker ziet dat professionals beide vormen met elkaar combineren: ze sturen hun blog-artikel rond in de vorm van een nieuwsbrief, dus een e-mailbericht dat in de inbox van hun doelgroep terechtkomt. Ik doe dat ook. Het woord ‘nieuwsbrief’ klopt dan niet meer, want er is geen sprake van nieuws. Een blog-artikel heeft inhoudelijke waarde, die waarde hoeft niet groots of vernieuwend te zijn, het gaat erom dat je je lezer helpt met dat wat je schrijft.

Een stuk schrijven waar je lezer direct iets aan heeft, is een klusje. Maar leuker dan adverteren. Omdat het over inhoud gaat. Inhoud die ertoe doet. Inhoud die jou boeit en jouw doelgroep raakt. Je schrijft over kwesties waar je in de praktijk mee bezig bent. Je verspreidt kennis, je deelt je ervaring en je bereikt meer mensen dan je ooit kunt ontmoeten.

Kortom, ben je een supermarkt met wekelijkse aanbiedingen: maak een nieuwsbrief. Ben je coach, adviseur, interim-manager, trainer of therapeut: schrijf een blog over kwesties de spelen bij jouw doelgroep. Als je wilt, kun je je artikelen ook nog rondsturen naar geïnteresseerden. Maar noem die mailing nooit een nieuwsbrief. Mensen willen geen nieuwsbrieven, daar hebben ze er al genoeg van. Mensen willen wijzer worden, problemen oplossen, antwoorden op hun vragen. Dát is wat jij geeft, zomaar, in de inbox.

Wil je schrijven voor je doelgroep, maar weet je niet hoe of waar te beginnen? Stuur je al een mailing rond, maar doet-ie niks voor je? Een keertje sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.