Hoe breng je alles in wat je te geven hebt?

 in Ondernemerschap, Persoonlijk profiel, Professionele identiteit

Ze is gehaast, ze praat snel, donkere lijnen in haar gezicht, maar altijd die twinkeling in haar ogen. Sandra (47, HR-consultant) gaat vol voor haar werk. Mensen doen voortdurend een appèl op haar. Ze maakt lange dagen. Haar telefoon laat haar nooit met rust. In de loop der jaren wordt ze moeier en moeier.

Veel coaches en consultants werken zich een slag in de rondte om alles wat ze te geven hebben in te zetten voor hun klanten. Hun klanten of opdrachtgevers zijn tevreden, maar zelf worden ze moe. Leeggetrokken, ondanks de passie voor het vak. Een onvoldaan gevoel, ondanks de leuke taken. Of ze ontwikkelen zich niet.

Het is niet dat ze lui zijn, of terughoudend, of niet-capabel. Integendeel.

Consultants zoals Sandra geven alles, maar ze bevinden zich niet op de juiste plek. Daardoor kunnen ze niet inbrengen wat ze uit zichzelf te geven hebben. En dat is vermoeiend – op den duur. Sandra doet haar werk goed, maar ze zit niet op een plek die bij haar past. Hier kan ze niet haar persoonlijke kwaliteiten tot uitdrukking brengen, met mensen die daarbij aansluiten.

Wat jij te geven hebt, komt tot uitdrukking in een specifieke niche: een specifieke groep mensen met een specifieke vraag. In die niche kun je tot bloei komen met jouw vaardigheden, jouw ervaringskennis en met wat jij belangrijk vindt. Dit geldt voor alle mensen – en voor wat dan ook dat je te geven hebt. Geen mens floreert overal en bij iedereen.

Wat jij te geven hebt, is een complexe combinatie van kennis, vaardigheden, ervaring, persoonlijke waarden en karaktereigenschappen – deels bewust ontwikkeld, deels terloops opgedaan, deels ingebakken. Hoe dan ook: je hebt er maar tot op zekere hoogte vat op. De kans is klein dat er op een gegeven moment iemand zal opstaan die jou bij de hand pakt en naar de plek brengt waar de mensen zitten die jou vragen voor hen te doen wat je zo graag doet en zo goed kunt. Dus het is jouw taak hiervoor te zorgen.

Jij bent verantwoordelijk voor de mate van de match die je voor jezelf organiseert. Dit betekent ten eerste dat je doelgericht zoekt naar die plek die bij je past en ten tweede dat je de mensen die je wilt aanspreken in staat stelt om jou te vinden.

Matchen is niet makkelijk. Er zijn mensen die in hun loopbaan door toeval en geluk worden opgepikt en meegeleid naar voldoening en succes. Maar voor de meeste professionals geldt: maak jezelf zichtbaar en zorg ervoor dat je herkenbaar bent voor je doelgroep. Breng onder woorden waar jij van bent en vertel je verhaal. Zo kun je ervoor zorgen dat waar je het grootste deel van je tijd aan besteedt, aansluit bij wat jij te geven hebt.

Alles inbrengen wat je te geven hebt, gaat vanzelf. Als je je omringt met mensen die bij je passen, in een omgeving waar jij thuis bent. Dat wens ik je toe voor het nieuwe jaar 2021.

Is het de hoogste tijd om je te gaan beperken tot de klussen die het beste bij je passen? Weet je wat je wilt, maar krijg je het niet in woorden gevangen? Trek je niet de klanten aan die je wilt aantrekken? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Reacties
  • hans Beerends

    Hallo Kiki ,

    Goede handleiding om het wat rustiger aan te doen en toch met jouw specifieke kwaliteiten goede resultaten te halen Doet me denken aan de bestseller uit de vijftiger jaren van de schrijver Max Dendermonde , “De wereld gaar aan vlijt ten onder ” Deze geestige roman is al zijn 25e druk toe , Te koop via on line boekhandels op dit ogenblik 2e hands voor nog geen 5 euro – succes Hans Beerends

  • Kiki Verbeek

    Leuke tip Hans!

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.