Hoe een woord meer zegt dan 1000 beelden

 in Ondernemerschap, Professioneel profiel, Webteksten schrijven

Heb jij veel te vertellen over je vak? Weet je niet waar je zult beginnen? Merk je soms dat je – terwijl je aan ’t praten bent – ook niet meer weet waar je zult stoppen? Het is lastig een ander precies te vertellen wat je hem wilt laten weten over jezelf en je bedrijf, dienst of product. Niet meer en niet minder.

Wat zou het mooi zijn als je je hele complexe boodschap zou kunnen vangen in één beeld… Dan kun je al die veeleisende, dwingende woorden laten voor wat ze zijn.

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Dat is een geruststellend spreekwoord. Maar ik geloof er niets van. Het is een misverstand. Weet je hoe het kan dat een misverstand het tot spreekwoord schopt? Hierop een ander spreekwoord als antwoord: de wens is de vader van de gedachte. Je gelooft iets omdat je wilt dat het waar is.

Kiezen is moeilijk. Kiezen doet pijn. Bij gebrek aan focus (= een woord) is het niet zo gek dat sommige mensen liever alle mogelijkheden open houden en spreken in de vorm van gevoel en sfeer (= een beeld). Echter: hoe meer je tegelijk wilt zeggen, hoe minder er overkomt bij je luisteraar. Dit is een wetmatigheid in informatieoverdracht.

Precies dát onder woorden brengen wat jij je klant over je werk wilt vertellen, is een flinke klus. Denkwerk, speurwerk, graafwerk. Keuzestress en kiespijn. Focus. Al dit werk gaat vooraf aan jouw glasheldere professionele verhaal. Zolang je deze inspanning niet levert, blijft er ruis in je boodschap doorklinken.

Een beeld zegt niet meer dan 1000 woorden, een beeld zegt 1000 verschillende dingen tegelijk. Dat is óók leuk. Je maakt mensen blij: iedereen kan er wat mee. Aan een woord zijn doorgaans minder interpretaties te geven. Daarom neem je met een woord meer risico: afsplitsing, desinteresse, onbegrip, misverstand, onenigheid.

Wees niet bang om precies te zijn! Het gaat om jouw werk, jouw visie, jouw klant, jouw bedrijf, jouw omzet. Ga staan waarvoor je staat en zoek er de juiste woorden voor.

Een goed gekozen woord zegt meer dan 1000 beelden. Ik geloof in de kracht van woorden die precies dát uitdrukken wat je wilt overbrengen, niet meer en niet minder. Daarom bij dit blog géén plaatje. Blogs mét afbeeldingen worden overigens vaker gelezen. Dan toch ook maar een plaatje de volgende keer.

Voor JvE

Wil jij de juiste woorden vinden om jezelf krachtig in de markt te zetten? Zodat je zichtbaar wordt? Herkenbaar voor potentiële klanten? Woorden die je een natuurlijke aantrekkingskracht geven? Woorden die bij je passen, die vertellen wat je altijd al hebt willen zeggen? Dat kan.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Reacties
  • Tanni Koens

    Kiki, ik ben het zo ontzettend eens met je! Ik vind de beeldcultuur vaak een verarming, natuurlijk zijn er soms prachtige pakkende beelden, waar woorden tekort schieten, dat ook. Maar als het gaat om echt informatie, dan kun je dat alleen met de juiste woorden doen. Woorden die werken!!!

    • Kiki Verbeek

      Dag Tanni, veralgemenisering in taal is denk ik verarming in zeggingskracht. Waar woorden tekortschieten heeft iemand gewoon nog niet genoeg nagedacht over wat te zeggen. Beelden werken denk ik het beste als ondersteuning of aanvulling. Laat de woorden inderdaad het werk doen!

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.