Wat zet jij op je visitekaartje?
Wat zet jij onder je naam op je visitekaartje? Welk woord staat er onder je naam op het bordje op je deur? Zo simpel. En toch vaak zo moeilijk.
Sommigen noemen zich ‘communicatieadviseur’, ‘marketingdeskundige’ of ‘senior onderwijsconsultant’. Anderen noemen zich ’trainer’, ‘schrijver’ of ’theatermaker’. Weer anderen noemen zich ‘cultureel businesscoach’ of ‘praktisch filosoof’. Iemand kan zichzelf ook ‘bioloog’ of ‘germanist’ noemen.
Zie je de verschillen? Je kunt specifiek zijn of algemeen. Je kunt je richten op wat je concreet doet, op het proces dat je begeleidt of op de vakinhoudelijke kennis die je bezit. Je kunt je aanpassen aan bestaande terminologie, er een eigen draai aan geven of zelfs een nieuwe term verzinnen.
Wat jij onder je naam zet op je visitekaartje is de ultieme samenvatting van jezelf in één woord – wie jij bent, wat jij doet, waarom je dat doet, wat je anderen daarmee geeft en wat je daarmee bereikt.
Het is handig te beschikken over één woord waarmee je de kern van jezelf krachtig neerzet. Op een visitekaartje is meestal simpelweg geen ruimte voor een uitgebreide beschrijving. Daarnaast maak je anderen blij als je in één woord je professionele zelf weet te vatten.
Eén enkel woord staat voor helderheid, overzicht en eenvoud. Dat is erg aantrekkelijk. Juist in een wereld waarin professionals van hot naar her rennen, 1001 taken verrichten en zichzelf almaar herdefiniëren.
Hieronder 3 tips voor dat ene woord op je visitekaartje:
1. Als je zoekt naar een geschikte functienaam kun je in de verleiding komen te kiezen voor een abstracte samenvattende term. Daar is niets mis mee. Dat doen de meeste mensen en vaak gaat ’t om courante benamingen (zoals ‘bedrijfstrainer’, ‘personal coach’, ‘senior adviseur’). Zorg er bij voorkeur wel voor dat uit het woord duidelijk blijkt in welk inhoudelijk domein je werkzaam bent (bijvoorbeeld: ‘communicatietrainer’, ‘stemcoach’, ‘senior onderwijsadviseur’).
2. Soms kun je jezelf beter samenvatten in een motto dan in een functienaam. Doe dat gerust. Een motto op je visitekaartje staat goed! In dat geval kun je er – naast dat motto – voor kiezen je functienaam algemeen te houden, bijvoorbeeld: ‘trainer’, ‘coach’, ‘adviseur’.
3. Wees niet te origineel in het kiezen van een woord voor op je visitekaartje. Je klant heeft behoefte aan een woord dat hij kent, of dan ten minste een woord dat aanhaakt bij iets bekends.
Last van weerstand? Doe ’t maar gewoon: vat jezelf samen in één woord, twee of drie desnoods. Het maakt niet uit waarop je de nadruk legt met dat ene woord, maar maak de keuze bewust en zorg dat die keuze past bij wie jij bent, bij wat je doet en bij de professionele wereld waarin je je begeeft. Zorg dat je doelgroep je herkent.
Ontleen je identiteit er niet aan. Maar er moet toch wat staan, op dat visitekaartje…
Blijf je het woord gebruiken dat je altijd al hebt gebruikt? Heb je een nieuw idee dat treffender is of jouw lading beter dekt? Ik ben benieuwd!
Wil je samen met mij brainstormen over dat ene woord op je visitekaartje? Meld je dan hier aan voor een gratis telefonische verhelderingssessie van 30 minuten.
Meer info: www.glashelderverhaal.nl
Net weer nieuwe kaartjes laten drukken. Deze keer toch maar twee. Met twee titels; één omschrijft een beroep, het andere een sector. Voor mij een uitkomst .
Dag Babette, prima idee, zulke flexibele kaartjes. Ik ben wel benieuwd waarom je niet hebt gekozen voor beroep en sector samen op een kaartje. Verricht je meerdere taken binnen die sector? Of werk je ook nog in andere sectoren? Of anders?
Hi Kiki,
Ik heb verschillende beroepen.
Bij mijn hoofdwerk – styling en interieur – vond ik Stylist of Interieurstylist de lading niet dekken. Ik hou mij nl. veel meer bezig met het inrichten van woningen vanuit de gedachte ‘je woning is de spiegel van je ziel’ en ‘als je niet lekker in je woning zit, zoals je bijvoorbeeld ook niet lekker in je vel kunt zitten dan is dat van grote invloed op je welzijn en functioneren’ en minder met het standaardbeeld dat heerst over Interieurstylisten van ‘Geef ze een zak met geld en zij geven je er een perfect gestylde up-to-date woning voor terug.
Alternatieve benamingen als Wooncoach of Wooninspirator waren te vaag, mede omdat ik binnen het stylen ook nog zakelijke/functionele styling doe voor huiseigenaren die hun woning moeilijk verhuurd of verkocht krijgen, dus op mijn kaartje staat nu toch maar Styling en Interieur. Dat houdt voor mijzelf de mogelijkheid open om het persoonlijk in te vullen.
Mijn tweede beroep was makkelijker, nl. Zangcoach, maar om dit samen met Interieur op 1 kaartje te zetten leek mij niet verstandig. Ik heb ook een andere kleurstelling voor de twee kaartjes die in mijn website terugkomt.
Overigens blijft dit verhaal een doorlopend onderzoek en pas ik mijn website regelmatig aan. Ik denk er nu ook weer serieus over na om ‘m toch in 2 aparte websites op te splitsen.
Ja, dat is duidelijk. Maar wat zou het prachtig zijn als je de verbindende idee in beide te pakken kon krijgen. En dat dan formuleren in een courante term die iedereen begrijpt, voor op je visitekaartje en als leidraad voor je website. Ik geloof dat voor één mens niet twee kaartjes of twee websites nodig hoeven zijn. Maar ik begrijp goed je worsteling, zelf heb ik jarenlang drie gescheiden wegen bewandeld. Het was een heel proces om daar één van te maken, kiezen hielp niet, synthese wel.
Op zoek naar de synthese…..;-)
Je advies om een motto onder de naam op het visitekaartje te zetten spreekt me aan. Ik heb een kleine business, en nu denk ik aan het ontwerp van mijn visitekaartjes. Ik hoop dat ik een goed advies ook bij een drukkerij krijg waar ik visitekaartjes zal bedrukken.
Een motto geeft inderdaad kleur aan je kaartje, figuurlijk gesproken dan. Succes met het ontwerp!