Hoe je bedrijf groeit door inhoud weg te geven
Over een paar dagen ben ik jarig. Iemand die jarig is, krijgt soms een cadeautje. Cadeaus ontvangen is een kunst, heb ik gemerkt. Maar cadeaus weggeven ook. Daar zit een – vaak impliciete – spanning. Oppassen geblazen! De beste ondernemersles die ik de afgelopen jaren heb geleerd, heeft te maken met die complexe dynamiek van geven en ontvangen. Dat daar een verband tussen is. Maar dat dat een indirect verband is. Dat je pas geeft als je wat te verliezen hebt. Dat terughoudendheid je de nek omdraait. Hieronder een artikel over hoe je bedrijf groeit door zaken van waarde gratis weg te geven. Enne, houd ’t wel luchtig hoor, met die cadeaus op verjaardagsfeestjes.
De beste ondernemersles die ik de afgelopen jaren heb geleerd, is zoveel mogelijk weg te geven: bruikbare tips, nuttige adviezen, leerzame ervaringen. Kortom: inhoud die ertoe doet. Je kunt bijna niet teveel weggeven. Elke keer als je twijfelt of iets niet té waardevol is om zomaar weg te geven, dan is dat een signaal dat je het juiste cadeau te pakken hebt. Voor de duidelijkheid: ik heb ’t dus over gratis weggeven.
Hoe meer je gratis weggeeft, hoe meer je verdient. Het lijkt een grap, maar ’t is waar. Ik heb ’t zelf meegemaakt.
Weggeven is best eng. Als je iets geeft waar je jarenlang met bloed, zweet en tranen aan hebt gebouwd, dan wil je er ook iets voor terug. Van de wind kun je niet leven. Je gaat op je waarde zitten en bewaakt deze als je eigen kind. Wie de waarde ziet en ervoor wil betalen, komt in aanmerking om te krijgen. De rest gaat voorbij.
Een andere angst rond weggeven is angst voor misverstand over de waarde: iets wat gratis is, bestempelen mensen al snel als waardeloos. Zó goedkoop? Dan zal ’t wel niets voorstellen. Gratis? Dan moet deze ondernemer wel heel wanhopig zijn. Dat is natuurlijk niet de indruk die je op de wereld wilt maken.
Sommigen vinden het oliedom om waardevolle inhoud gratis weg te geven. Waarom zou een klant je nog betalen als hij alles al gratis van je heeft gekregen? Goeie vraag. Maar té simpel geredeneerd: kennis ligt voor ’t grijpen, kennis is van iedereen, met kennis alleen ben je er niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Sommige mensen zijn zó slim en zó vaardig, zij kunnen met enkele goed getimede handreikingen onmiddellijk grote stappen zetten. Dat is prachtig. Daar heb jij dan aan bijgedragen. Het is ze gegund, toch?
Wie waardevolle inhoud gratis weggeeft, verrijkt de wereld. Ook zonder spirituele inslag is dat de moeite waard. Wie waardevolle inhoud gratis weggeeft, draagt bij aan de circulatie van kwaliteit. Dat is toch waarin we allemaal willen baden?
Wie waardevolle inhoud gratis weggeeft, laat de beste kant van zijn professionele zelf zien. Als dat je niet superaantrekkelijk maakt, dan weet ik het niet meer.
Je weet pas hoeveel het je oplevert om je waarde gratis weg te geven als je het structureel gaat doen, maar daarvoor heb je dus eerst je aarzeling – of zelfs tegenzin – te overwinnen. Nadat je die eerste aarzeling van je hebt afgeschud, loop je tegen de volgende drempel aan: je gaat wegen. Wat wil ik kwijt? Wat hou ik bij me? Wat is te veel en wat is te weinig? Niet doen. Gooi alles open. Wees niet terughoudend in het weggeven van waarde. Terughoudendheid en weggeven zijn tegengestelde bewegingen, die gaan niet samen.
Hoe doe je dat, je waardevolle inhoud gratis weggeven? Dat kan bijvoorbeeld door te bloggen, mailings met tips te versturen, laagdrempelige workshops te organiseren, gratis e-books te maken en presentaties te geven. Zorg dat jouw inhoud de mensen in je doelgroep bereikt en dat zij jou daarin kunnen terugvinden. Doe ’t, de rest volgt vanzelf.
Heb lef, geef weg!
Ik geef je graag mijn gratis eBook ‘In 7 stappen naar een superaantrekkelijke bedrijfsboodschap’. Vraag het hier aan
Hallo Kiki,
Ik lees je verhalen altijd met plezier, en deze was me uit het hart gegrepen. Het is absoluut waar, wat je weggeeft krijg je driedubbel terug, vaak op een onverwachte verrassende wijze. Als geven en nemen in balans is dan gaat alles voor de wind. Ik heb daarin een belangrijke les geleerd van Paul Wouters in die tijd directeur van de ISVW,(internationale school voor wijsbegeerte). Hij vond het prima als mensen wat ze van hem leerden zelf gingen gebruiken. Hoe meer het de wereld rond zou gaan hoe beter voor hem en zijn lessen. Hij zette nergens copyrights op. Bovendien zei hij: is het voor mij een stimulans om nieuwe dingen te ontwikkelen. waarom zou ik op iets blijven zitten en het vasthouden als het mijn eigen creatieve proces blokkeert, want dat doet het als je het vasthoudt. Die les ben ik nooit vergeten. Integendeel ik hoop ook dat iedereen alles wat ze in mijn lessen leerde uitdelen en verder toepassen.
fijne dag nog , Tanni
Mooi, Tanni! In andere woorden een vergelijkbare boodschap. Ik geloof erin! Wat zijn jouw ervaringen? Merk je dat ’t werkt?
Dag Kiki,
Ik ben het helemaal met je eens. Eenmaal door de barrière heen om gratis te geven is het gevolg echt dat het verrijkend werkt voor jezelf én, wat nog veel belangrijker is, voor anderen.
Sinds 4 maanden blog ik wekelijks, heb ik een gratis training op mijn website en schrijf ik dagelijks op facebook een persoonlijk verhaal gerelateerd aan mijn doelgroep, hoogsensitieve mensen.
Ik denk dat het uitgangspunt van het geven mag zijn dat jij ‘jouw Gift’ aan de wereld wilt schenken. De kosmische wet is dat wat je geeft in veelvoud naar je terug komt. Stel je eens voor dat steeds meer mensen vanuit hun hart gaan geven. Wordt de wereld toch een beetje mooier!
Een hartelijke groet,
Brigitte Klijn- van der Velden
Om de kunst van leven
Dag Brigitte, en als je zelf ervaart dat het zo werkt, dan blijft de motivatie om het zo te doen met gemak in stand. Dus volgens mij gaat ’t erom dat steeds meer mensen ervaren hoe dit geven werkt en dát ’t werkt! Veel groeten, Kiki