Hoe kan ik tegelijk onderscheidend én herkenbaar zijn?

 in Ondernemerschap, Overtuigende profielteksten, Professioneel profiel, ZZP & Zichtbaarheid

Wie een succesvol bedrijf heeft, weet dat hij zijn dienst of product op een eenvoudige, heldere en herkenbare wijze moet presenteren. Weet waar je klant ’s nachts van wakker ligt. Laat hem merken dat je begrijpt waarmee hij worstelt. En bied een concrete, praktische oplossing voor dat urgente probleem. Denk in resultaten. Praat niet over het proces, maar over dat wat mensen bij jou kunnen bereiken. Een belangrijke leidraad daarbij is: appelleer aan het krokodillenbrein. Wat wil je klant écht heel erg graag? Dat zijn niet zo gek veel dingen in het leven, ik noem er een paar: veel geld, meer vitaliteit, een goede relatie.

Het krokodillenbrein aanspreken lukt niet als je origineel of poëtisch, laat staan filosofisch, formuleert. Vandaar het devies: hou ’t simpel. Tegelijkertijd merk ik dat herkenbare en aansprekende formuleringen (“Doe X en verhoog uw omzet naar € 100.000 per jaar of meer”) vaak zo dertien-in-een-dozijn zijn dat ze me juist om die reden niet raken (“In 3 stappen naar uw droombaan”). O ja, dat zal wel, en ik loop door.

Met mijn product wil ik appelleren aan het krokodillenbrein en mensen het gevoel geven dat ik kan bieden wat ze nodig hebben, maar tegelijktijd wil ik me onderscheiden met mijn filosofische aanpak. Ook al kan ik na ruim tien jaar werkervaring met filosoferen in organisaties niet anders dan zeggen: filosofie is weliswaar in de mode, maar lastig te verkopen. Dat knelt. Ik zit ermee omdat ik denk dat mijn product onvoldoende uit de verf komt als ik me beperk tot algemene, herkenbare formuleringen waar mensen op zullen aanhaken. Ik wil mijn klanten juist aantrekken met dat wat anders is dan anders, maar als ik dat niet laat zien, dan kunnen mensen dat niet weten en dan kan ik me daarop niet onderscheiden. Maar als ik dat wél laat zien, dan verkoopt het niet. Anders dan anders, is dat wel zo aantrekkelijk?

Ik neem mijn kwestie mee naar het Filosofisch Lab (www.filosofischlab.nl), waar ik verwacht meer helderheid en focus te vinden. In het Lab trek ik mijn kluwen gedachten uiteen door mijn eigen aannames expliciet te maken, hou je vast voor de hoeveelheid. Hier volgen de overtuigingen die ik (kennelijk) heb. Het is belangrijk om goed uit de verf te komen. Het is belangrijk om onmiddellijk bij de eerste kennismaking goed uit de verf te komen. Algemene, herkenbare formuleringen zijn niet onderscheidend. Alleen algemene, herkenbare formuleringen kunnen appelleren aan het krokodillenbrein. Mensen haken alleen aan als hun krokodillenbrein wordt aangesproken. Laten zien dat mijn product anders dan anders is, zorgt ervoor dat ik goed uit de verf kom. Als ik niet laat zien dat mijn product anders dan anders is, dan weten mensen dat niet. Op iets wat ik niet laat zien, kan ik me niet onderscheiden. Op iets wat een ander niet weet, kan ik me niet onderscheiden. Ik moet iets laten zien om mensen aan te trekken. Goed, hier kan ik ’t voorlopig mee doen. Bij het doorlezen van mijn eigen aannames weet ik onmiddellijk wat er in mijn hoofd aan de hand is, en wat daarvan klopt en wat niet.

De vraag lijkt te zijn: ‘Hoe kom ik goed uit de verf?’ Maar dat kan niet waar zijn. Die vraag knelt niet voldoende. Mijn tafelgenoot zegt dat ieder zijn eigenheid communiceert. Daaruit volgt dat ik mijn eigenheid niet bewust of expliciet hoef te communiceren zolang mijn product klopt bij wie ik ben. Zodra je bewust je eigenheid gaat communiceren, kun je je afvragen of dit overeenstemt met wat je onbewust aan eigenheid communiceert. Dus doe dat niet. En maak je daar ook geen zorgen over. Als je iets wilt communiceren, communiceer dan vertrouwen. Als je vertrouwen hebt in jezelf, breng je dat ook over en zal een ander mogelijk ook vertrouwen in jou hebben. Je hebt vanzelf vertrouwen als je een product hebt gevonden dat samenvalt met wie jij bent en wat jij te bieden hebt. Dat betekent dat mijn vraag eigenlijk is: ‘Welk product valt samen met wie ik ben?’

Mijn geherformuleerde vraag roept allerlei vragen op. Of ik producten van anderen ken waarvan ik zou willen dat ze bij mij zouden horen. Ik denk aan het ervaringsleren zoals ze dat bij TalentFirst doen: een deelnemer logeert tien dagen in hun luxe hotelkamer-aan-huis en wordt blootgesteld aan een lange serie zorgvuldig uitgekiende ervaringen-in-de-wereld, met coaching tussendoor. Schitterend. Een andere vraag was welk deel van mezelf ik zou willen vertalen naar dat product. Of wat het belangrijkste element van mij is waar dit product mee moet samenvallen. Dat mag mijn vermogen tot verhelderen zijn, graag! Is samenvallen trouwens het ultieme doel? Ja, dat is zo. Waarom? Dat lijkt me als een heerlijke puzzel die in elkaar valt. Als een superfocus-instrument. Ik denk nog wat stappen verder: hoe vind ik een product dat samenvalt met wie ik ben? Zoek ik hier overigens naar een ultieme vertaling of naar een ultieme samenvatting? Of ben ik nu té abstract bezig? Terug naar de concrete realiteit.

In het Filosofisch Lab raak ik bevrijd van mijn vraag hoe ik tegelijk onderscheidend en herkenbaar kan zijn. Ik zie in dat ik me niet hoef blind te staren op wát ik communiceer. Ik kan beter vertrouwen hebben in dát ik communiceer en dat er op die manier meer overkomt dan ik kan besturen. Ik geloof dat er eenheid is in mij en dat het daarbij passende product zich aandient. Dus ik hoef niet niet zo hard te werken om ’t te vinden. Ik hou op met te proberen de slimste zoekstrategie te bepalen. Ik heb geduld en stel me open voor wat komt. Het lijkt de liefde wel. Is ’t ook.

Het Filosofisch Lab is dé werkplaats voor vraag en antwoord. In het Filosofisch Lab werk je aan vraagverheldering omdat dat de meest effectieve weg is naar probleemoplossing. Verheldering van je denken leidt direct tot focus in je handelen. Elke deelnemer brengt een eigen vraag in en doorloopt volgens beproefde methode een opeenvolging van denk- en schrijfopdrachten.

Tachtig procent van de deelnemers beleeft binnen één sessie een doorbraak van niveau. Filosofisch Lab is géén groepsgesprek. Het Filosofisch Lab leent zich voor kleine groepen (3-7 pers.), middelgrote groepen (8-30 pers.) en grote groepen (vanaf 30 pers.), de werkwijze wordt aangepast aan de groepsgrootte.

www.glashelderverhaal.nl

 

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.