Hoe maak je een lang verhaal kort?

 in Persoonlijk profiel, Professioneel profiel, ZZP & Zichtbaarheid

Een enthousiast type – dat is wat anderen onthouden als ik ergens ben geweest, vertelt coach Heleen (41). Ik heb veel energie, hou van mijn werk en vertel er graag over. Maar ik merk dat mensen achteraf toch niet goed weten waarvoor ze bij mij kunnen aankloppen.

De levenslust van Heleen maakt indruk, maar haar professionele verhaal komt niet over. Want haar verhaal heeft veel woorden en een boel verschillende onderwerpen.

Alles door elkaar. Te veel tegelijk. Ongericht.

Hoe maak je een lang verhaal kort? Hoe vertel je een heel leven op een half A4-tje? Hoe presenteer je jezelf in 20 seconden? Hoe vat je de kern van je werk in één heldere zin?

Dit is een kwestie van vorm. Zonder vorm geen inhoud. En ook: zonder inhoud geen vorm.

Ten eerste: zonder vorm geen inhoud.

Inhoud wil je delen. Om inhoud te delen heb je een vorm nodig waarin je deze inhoud kunt gieten. Anders bereikt je boodschap je luisteraar niet.

Elke vorm heeft een doel. Als ik je ongevraagd van alles vertel over mijn werk, dan onthoud jij er waarschijnlijk niets van. Dat komt doordat het doel van mijn verhaal onhelder is. Dit kan ik voorkomen door af te stemmen op jou: wat wil jij van mij weten? Zo kan ik mijn verhaal beter doseren.

Mijn taak is dus om me in JOU te verdiepen – in plaats van in mezelf. Door me in jou in te leven kom ik erachter wat op dit moment voor jou interessant is om te weten over mij.

Wil je weten welke problemen ik help oplossen? Of welke resultaten ik boek? Wil je weten hoe ik werk? Wil je iets horen over mijn eerdere ervaringen? Wil je dat ik je over mijn achtergrond vertel? Dit zijn vijf verschillende verhalen. Het maakt uit welk verhaal ik kies.

Ten tweede: zonder inhoud geen vorm.

Een vorm is pas een vorm als-ie gevuld is. Een vorm dwingt je ertoe voor jezelf te verhelderen wát je precies wilt vertellen. Dat is spannend. Want dit betekent dat je gaat staan voor je zaak, woorden geeft aan je boodschap, dat je jezelf zichtbaar maakt.

Het maakt verschil hoe je je verhaal begint. Je start bepaalt de kern. Vlieg je je zaak aan via een inhoudelijke kwestie? Of stel je een doelgroep centraal? Is je persoonlijke betrokkenheid de motor? Of een maatschappelijk vraagstuk? Of anders?

Als je de kern te pakken hebt, ga je je vorm verder uitbouwen. Wat is je etalage-boodschap? Waar zit je verdieping? Klopt de vorm van je aanbod bij de inhoud van je dienst? Hoe verhoud je je tot anderen in dezelfde markt? En is dit alles een consistent geheel?

Lang verhaal kort: zorg ervoor dat je van buitenaf zichtbaar maakt wat er bij jou vanbinnen is. Dan kunnen anderen dat herkennen en erop reageren. Zelfs als het veel, complex of lastig is: ook voor jouw verhaal is een vorm te vinden.

(En mijn nieuwe boek Waar ben jij eigenlijk van? kan je hierbij helpen)

Is je dagelijkse praktijk niet in overeenstemming met wat je inhoudelijk te bieden hebt? Bereikt je professionele verhaal je doelgroep niet? Heb je te veel woorden? Of juist te weinig? Een keertje sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.