Vandaag nog je profiel verbeteren: 3 acties

 in Persoonlijk profiel, Professioneel profiel, Professionele identiteit, Webteksten schrijven

Zoals je weet, help ik mensen zoals jij bij het maken van hun persoonlijk profiel: een helder verhaal waarin je jezelf neerzet voor je doelgroep, je klanten, je opdrachtgevers.

Mijn klanten zijn veelzijdige types die op zoek zijn naar focus. Getalenteerde mensen die hun kwaliteiten op zoveel manieren kunnen kanaliseren dat ze niet meer weten waardoor ze zich zullen laten leiden bij het vertellen van hun verhaal. Professionals die jaren aan hun website knutselen, maar er nog steeds niet hebben staan wat ze willen zeggen.

Je professionele identiteit helder voor het voetlicht brengen, is een grondig karwei. Omdat het over jou gaat. Omdat het kort moet. Omdat je niet kunt kiezen. Omdat je wilt dat het recht doet aan alles wat er is. Omdat er zoveel invalshoeken zijn.

Toch zijn er in elk geval drie dingen die je alvast vandaag kunt doen: kleine aanpassingen aan je profiel die een groot verschil maken, op je website, op je LinkedIn, binnen je organisatie.

1 – Zorg voor een tagline
Een tagline is een korte zin of woordgroep die onder je naam, logo of bedrijfsnaam staat. Hierin maak je in een paar woorden duidelijk wat je doet. Informatief. Kies gangbare termen. Je hoeft niet origineel of onderscheidend te zijn, alleen maar duidelijk. Mijn tagline is bijvoorbeeld ‘Een overtuigend profiel voor ervaren coaches en adviseurs’. Zo weet je meteen waarvoor je bij mij kunt aankloppen.

2 – Zorg ervoor dat er iets op het spel staat
Zet de allerlastigste kwestie die bij jouw doelgroep speelt op de voorgrond. Zorg ervoor dat jouw potentiële klant onmiddellijk zichzelf en zijn worsteling herkent als hij op jouw profiel kijkt. Op mijn website staat bijvoorbeeld een aantal pakkende vragen: vragen waarin ik mijn vinger op de zere plek van mijn doelgroep leg. Want dat is waar ik graag bij help, het oplossen van die problemen.

3 – Gebruik het denken van je doelgroep als structuur
Zorg ervoor dat niet jouw eigen denken, maar het denken van je klant het uitgangspunt is voor je menu-structuur, de opbouw van je verhaal of de indeling van je homepage. Bijvoorbeeld als het gaat om de presentatie van je aanbod: je diensten/producten kun je weergeven zoals ze zich in de loop der jaren in jouw praktijk ten opzichte van elkaar hebben ontwikkeld. Maar is die ordening ook interessant voor je doelgroep? Voor je klant ligt een andere indeling wellicht meer voor de hand. Zijn perspectief is heel anders dan het jouwe. Hij komt met zijn eigen vragen bij jou terecht en maakt zijn keuzes op zijn eigen gronden. Zorg ervoor dat jouw structuur meeloopt met de volgorde van zijn gedachten.

Het helder neerzetten van jouw professionele verhaal is een proces van vele stappen. Laat je niet ontmoedigen door de complexiteit. Begin ergens en breng een kleine verbetering aan. Zo word je steeds iets wijzer over wat jij wilt zeggen en hoe je dat op zo’n manier kunt doen dat jouw verhaal je doelgroep bereikt.

Klinken jouw kwaliteiten onvoldoende door in wat je over jezelf vertelt? Is dat waar jij voor staat onhelder voor jouw doelgroep? Nog steeds niet tevreden met de teksten op je website? Een keertje sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.