Hoe maak je keuzes in je werk?

 in Ondernemerschap, Persoonlijk profiel, Professionele identiteit

Zelfstandig organisatieadviseur Jeannet (47) is van vele markten thuis. Er is eigenlijk niets wat ze niet doet. Dat heeft haar gevormd: stevig en breed inzetbaar. De laatste tijd heeft ze behoefte aan focus. Ze wil niet meer álles doen. Ze wil zich richten op waar ze goed in is, waar ze warm voor loopt. Maar wat is dat dan precies?

Jeannet wil keuzes maken. Tegelijk voelt het maken van een keuze geforceerd. Of de keuze die ze maakt, is te bedacht: ze neemt een verstandelijke beslissing, maar in haar handelen blijft ze aarzelen.

Waardoor kun je je laten leiden?

Bij het maken van loopbaankeuzes vind je houvast in je inhoudelijke interesses, affiniteit, vaardigheden, visie en andere individuele kenmerken. Deze kenmerken typeren jou en komen tot uitdrukking in de inhoud die jij aan je werk geeft. Elke vraag, elk probleem, elk vakgebied is namelijk op vele manieren te benaderen.

Welke invalshoek kies jij in je begeleiding van de mensen met wie je werkt? Je eigen invalshoek hoef je niet te bedenken, die kun je aflezen uit wat je elke dag doet.

Kijk bijvoorbeeld naar de problemen die je helpt oplossen. Of naar hóe je dat doet. Of naar waar jouw aanpak toe leidt. Dát is waar jij van bent. Jouw invalshoek is kenmerkend voor jou.

Als je het persoonlijke (van jezelf) en het specifieke (van je dienst, voor de ander) zo dicht mogelijk bij elkaar weet te brengen, valt je puzzel in elkaar. Dan merk je dat je steeds meer samenvalt met wat je doet. Dit kun je niet forceren, dit is een meebewegen in de praktijk: goed kijken en goed luisteren naar wat een ander vraagt en wat jij dan geeft en hoe dat op elkaar past.

De keuzes die je kunt maken voor meer focus, liggen besloten in je dagelijkse praktijk. Je handelt er waarschijnlijk al naar, maar het verhaal erbij heb je niet scherp genoeg en daardoor kun je het nog niet uitdragen.

Jeannet hoort zichzelf praten over haar doelgroep: over waarom ze zich graag voor deze mensen inzet, over wat haar aan het hart gaat, over waar ze zichzelf in herkent, over de misverstanden die er leven, over haar inzicht en haar hulp. Ineens ziet ze het voor zich: dit is waar zij van is.

Ze hoeft niet te kiezen. Haar invalshoek is haar focus en die is er altijd al geweest. Kiezen doe je dus via een omweg. Niet door erover na te denken. Zoom in op je doelgroep en op wat jij nu eigenlijk precies doet voor deze mensen. Leuke verrassingen levert dat op – werkt altijd.

Kun jij van alles? Vind je het lastig om te kiezen, maar heb je wél behoefte aan meer focus? Een keertje sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.