Niemand eet de kaas van je brood

 in Content marketing, Ondernemerschap

Alles draait om informatie. De meeste trainers, coaches en adviseurs hebben een website. Het gros van de zakelijke dienstverleners is aanwezig op social media. Sommigen hebben een blog. Iedereen geeft informatie weg: van persoonlijke gegevens tot waardevolle vakkennis. Online vindbaarheid en toegankelijkheid zijn tegenwoordig cruciale criteria voor iemands professionele status.

Zóveel informatie om te zoeken, te vinden en te geven is overweldigend. Beangstigend ook soms. Dat alles voor het oprapen ligt, betekent dat iedereen kan pakken wat hij wil en daarmee op de loop kan gaan. Deze gedachte maakt sommige dienstverleners terughoudend. Ze houden liever bij zich wat ze te bieden hebben. Ze geven hun kennis en vaardigheden alleen aan klanten die erom vragen én ervoor betalen. Logisch. Maar tegelijk een achterhaalde gedachte.

Veel dienstverleners overschatten de betekenis van informatie. De afgelopen vijftien jaar is via internet een grote hoeveelheid informatie gratis toegankelijk geworden. Als je een vraag hebt, zoek je met Google binnen twee minuten het antwoord op. Heb je een probleem, dan kun je in no time iemand mailen die je helpt met de oplossing. Alles gaat snel. Maar je ziet soms door de bomen het bos niet meer. Je hebt een mens nodig om mee uit te wisselen. Je hebt een kader nodig waarbinnen je in actie kunt komen. Voor verandering is meer nodig dan informatie alleen.

Tegelijk onderschatten veel dienstverleners de betekenis van informatie. Er ligt een onvoorstelbare rijkdom aan ieders voeten. Via internet kun je moeiteloos beschikken over de kennis die je nodig hebt. Kennis maakt je zelfstandig. Kennis maakt je weerbaar. Je kunt met gemak verspreiden wat je de wereld wilt laten weten. Voor iedereen die kan lezen en schrijven. Altijd. Overal. Realiseer je dat je met het geven van informatie meer doet dan het verrijken van de kennis van een ander: je laat ook jezelf zien, je laat zien wat jij in huis hebt.

Content marketing is je dienst of product verkopen door waardevolle inhoud ervan gratis weg te geven. Verkopen door weg te geven. Dat lijkt een contradictie, maar is het niet. Het is slim én het is van deze tijd. We hebben ons neer te leggen bij de vrije informatiemarkt. Dit is onze nieuwe leefomgeving. Een andere omgeving vraagt om een andere houding.

Laat elke trainer, coach en adviseur opstaan en zijn laden, ramen en deuren openzetten! Stop de beste tips aan je klanten in een gratis e-boek. Ga elke maand bloggen over de praktisch bruikbare kennis die je hebt. Organiseer vrijblijvende sessies met potentiële klanten waarin je ze direct helpt hun grootste worsteling te doorbreken. Doe het gewoon. Geef weg het meest waardevolle dat je te bieden hebt. Dan gebeurt er iets bijzonders: klanten komen vanzelf naar je toe én ze willen je maar al te graag betalen voor wat jij kunt leveren.

Wees gul en maak je geen zorgen: niemand eet de kaas van je brood. En mocht iemand dat misschien toevallig toch een keertje wél doen, vat dat dan op als een verpakt compliment. Je glimlacht en gaat gewoon voor dubbel beleg.

Weet je niet wat je hiervan moet denken? Voel je terughoudendheid als het gaat om het openbaar ter beschikking stellen van waardevolle kennis die jij hebt? Ben je bezorgd dat een ander de kaas van je brood eet? Je reactie op dit artikel is van harte welkom hieronder.

Aanbevolen Berichten
  • Poul Gelderloos
    Beantwoorden

    1. Zie het statement dat al een aantal maanden bovenaan de Nieuwspagina op mijn website staat: “Wie waardevolle inhoud gratis weggeeft, verrijkt de wereld” (http://pi.poulgelderloos.nl/nieuws/)
    2. “Ben je bezorgd dat een ander de kaas van je brood eet?” Als je dat ziet gebeuren, dan weet je dat je op de goede weg bent.
    3. Betalen voor informatie is achterhaald. Zoals in deze blog staat, is die informatie op het web beschikbaar. Waar klanten wel voor willen betalen, is voor een selectie van uitsluitend de informatie die voor hen relevant is. Zodat zij niet worden overspoeld met talloze berichten. Dan ben je van betekenis voor die klant.

  • Siebrand
    Beantwoorden

    Ontzettend waar. En zeer inspirerend, Kiki. Delen is het nieuwe hebben.

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.