Wanneer klopt jouw verhaal?

 in Ondernemerschap, Overtuigende profielteksten, Persoonlijk profiel, Professionele identiteit, Webteksten schrijven

“Hoe kan ik glashelder maken wat niet glashelder is? Mijn loopbaan is een wirwar van wegen. De keuzes die ik heb gemaakt, tja, ik deed vaak maar wat. Ik deed wat op mijn pad kwam. Of wat me gevraagd werd. Of wat anderen verwachtten. Ik ben er pas net aan toe om dit onder ogen te zien. En nu vraag jij wat de rode draad daarin is? Die is er niet! Daar is geen glashelder verhaal van te maken.”

Jaren geleden wierp iemand me dit voor de voeten – ik herinner me het als gisteren.

Hoe kun je een glashelder verhaal maken van iets wat niet glashelder is? En hoe integer is het om iets glashelder te doen voorkomen terwijl het vanbinnen rommelig is? Het zijn twee begrijpelijke vragen: kun je het doen, en mag je het doen?

De eerste vraag: kún je een glashelder verhaal maken van iets wat niet glashelder is? Ja, dat kan. Helderheid zit ’m niet in de feiten, maar in het perspectief op de zaak. Een helder perspectief maakt een helder verhaal. Wat is de kern van jouw zaak? Richt je erop die te pakken te krijgen. Niemand verwacht dat je een rechte weg loopt naar je doel. De tweede vraag – of je dit mág doen – is dan geen issue meer. Wie de kern van zijn zaak geloofwaardig over het voetlicht brengt, kan dat bijna niet anders dan op integere wijze doen. Anders werkt het niet. Het raakt je alleen als het klopt.

Wat gebeurt er als een boodschap je raakt? Een lied dat je de tranen in de ogen doet springen. Een citaat dat precies verwoordt wat jij meemaakt. Een schilderij dat direct tot je hart spreekt. Het zijn allemaal stileringen van de werkelijkheid die erin slagen een essentiële boodschap over het voetlicht te brengen. Dit ervaar je als een glashelder verhaal.

Als je als ondernemer ergens voor gaat staan, dan maak je evengoed een stilering van de werkelijkheid. De businesscoach die vrouwen helpt hun hart te volgen. De consultant die blijft hameren op duurzaamheid. De leidinggevende die hardop zegt dat ook hij niet weet wat de toekomst brengt. Zij brengen naar voren wat voor hen essentieel is.

Jouw glashelder verhaal is een stilering van de werkelijkheid. Geen schijn, geen manipulatie. Het is een uitgebalanceerde boodschap. Een uitgewerkt perspectief. Structuur zien in de veelheid. Zorgvuldig onder woorden brengen. Om vervolgens te delen. Helder. Begrijpelijk. Toegankelijk. En dat het klopt. Alleen dan komt jouw doelgroep in actie – en jij dus ook.

Inderdaad: het leven is geen glashelder verhaal. De gang van jouw loopbaan ook niet. En ja, er is ruis, er is rommel, er is onvermogen, er is beperkt zicht en er zijn vele invalshoeken. Als je die impact tot je laat doordringen, word je misschien moedeloos. Maar het betekent ook dat je kunt kiezen. Je kunt je eigen lied componeren. Dat kan het lied zijn waaraan mensen jou herkennen. Vanuit welk perspectief is een verhaal jouw verhaal? Aan jou de keus.

_______

Klopt je professionele verhaal nog niet? Heb je je persoonlijk profiel niet scherp? Is het voor jezelf niet helder? Of komt je boodschap niet over bij je doelgroep? Of allebei? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Zo’n sessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

 

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.