Wat is een goede titel?

 in Content marketing, Klantenwervend bloggen, ZZP & Zichtbaarheid

Wat is een goede titel voor een blog? Of voor een artikel, een column, een workshop, een bijeenkomst? Een goede titel trekt aandacht – dat in elk geval, ongeacht waarvoor.

Een goede titel trekt de aandacht van de mensen die je wilt aanspreken. Zo simpel is dat – maar organiseer dat maar eens.

Een goede titel pakt je lezer beet. Zodat-ie denkt: dit stuk ga ik lezen, deze bijeenkomst ga ik bezoeken. Want dit is interessant, hier heb ik belang bij, dit raakt me, hier wil ik iets mee.

Als je een blog schrijft, wil je dat je doelgroep je stuk leest. Anders zou je je tijd wel aan iets anders besteden dan schrijven, publiceren en verspreiden. De meeste bloggende trainers, coaches, adviseurs willen zichzelf zichtbaar maken met hun blog, ze zien bloggen als een manier om expertstatus te verwerven in hun vakgebied – wat ook zo is. Hun blog helpt hen om in contact te komen en te blijven met klanten. Dit zijn voorbeelden van externe doelen die mensen hebben met hun blog.

Hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep jouw stuk leest? Dat doe je door in je blog waarde weg te geven. Je schrijft over iets wat ertoe doet voor jouw lezers. Heel concreet. Je geeft tips. Of je werkt een casus uit. Of je neemt een standpunt in. Dit is het interne doel van je tekst: je boodschap overbrengen in een daarbij passende vorm. Als je kennis wilt overdragen, informeer je je lezer; als je een situatie wilt tonen, kun je deze beschrijven; als je wilt overtuigen, dan maak je een betoog.

Een pakkende titel slaat de brug tussen je lezer en je boodschap. Een pakkende titel is dus gericht op je lezer, mooi meegenomen als-ie ook leuk is voor jou. De titel van je blog zorgt er in het beste geval voor dat degene die deze titel onder ogen krijgt meer wil lezen. Zodat jij het interne doel van je tekst (tips geven, een casus beschrijven, een standpunt innemen) zijn werk kan laten doen en daarmee de kans vergroot dat je je externe doel (zichtbaarheid, expertstatus, klanten die uit zichzelf naar je toekomen) bereikt.

Een goede titel is een titel die je lezer pakt – bij voorkeur precies daar waar jij ’m pakken wilt, en niet onbelangrijk: tegelijk ook precies daar waar je lezer gepakt wil worden. Jij kunt namelijk iets willen, maar als je vergeet af te stemmen op degene die je aanspreekt, dan is de kans groot dat je je doel voorbij schiet. Het heeft bijvoorbeeld geen enkele zin je lezer lastig te vallen met tips rond de invoering van de AVG als hij geen ondernemer is.

Maak je verhaal relevant voor je lezer.

Leef je in de ander in – pas dan kun je bepalen wat een pakkende titel is voor jouw boodschap. Wat jij kiest, hoe jij dat verwoordt, hoe jij dat neerzet, zegt niet alleen iets over jouw doelgroep, het toont tegelijk jouw waarden, de accenten die jij legt, de nadruk die jij geeft. Jouw doelgroep herkent zichzelf in jouw verhaal en leert tegelijkertijd jou kennen. Dat is een prachtig mechaniek.

‘Heb jij ook zo’n vaag vak?’ Dit was mijn meest succesvolle titel van de afgelopen jaren. Ik kon er mijn agenda een half jaar mee vullen. Dit is wat een goede titel voor je kan doen. Dat effect heb ik niet kunnen voorspellen, dat bleek in de praktijk. “Ik heb ook zo’n vaag vak” is een uitspraak die ik mijn klanten vaak hoorde doen. Het is ook een uitspraak waar ik tegen in opstand kwam: de mensen die dit zeggen, hebben géén vaag vak. Ze werken elke dag met concrete mensen aan de aanpak van concrete problemen en ze bereiken daarmee concrete resultaten. Hoezo vaag? Niks vaags aan. Wat er eigenlijk speelt, is dat deze mensen hun expertise niet weten te verwoorden. Dit is een heel andere kwestie dan ‘een vaag vak hebben’. Daar wilde ik iets over zeggen. Deze titel bleek de juiste ingang daartoe.

De uitwerking van een titel is onvoorspelbaar. Regelmatig ben ik verrast door de impact van de titel die ik koos, of juist door het gebrek aan effect ervan. Wat werkt en wat werkt niet? Wat werkt voor jouw doelgroep? En voor jou? Een goede titel is als een popsong, je kunt om je heen kijken, goed luisteren en analyseren wat werkt, maar je conclusies geven je geen enkele garantie op een nummer-één-hit.

Voor een goede titel is geen recept, dan had ik je dat al lang gegeven. Maar een paar handige tips kan ik wel voor je op een rij zetten:

  1. Noteer uitspraken van klanten: de verzuchtingen als ze het echt niet meer weten, wat ze zeggen als je ze voor ’t eerst spreekt, de e-mails die ze in wanhoop schrijven – dat zijn de momenten om alert te zijn en op te schrijven wat je hoort.
  2. Gebruik in je titel de woorden die jouw doelgroep letterlijk gebruikt, gebruik niet jouw analyse of jouw samenvatting van deze woorden.
  3. Leg in je titel jouw vinger op de zere plek van je doelgroep.

Een titel die werkt, is een titel die een brug slaat naar je doelgroep. Door een veelvoorkomende uitspraak te gebruiken. Een herkenbare vraag te stellen. Een bekend probleem aan te snijden. Ik geef je een paar voorbeelden: ‘Waar ben jij eigenlijk van?’; ‘Op zoek naar je kernwaarden?’; ‘Mis je diepgang in je profiel?’; ‘Hoe je de liefde voor je vak in de markt zet’; ‘Wéér een workshop marketing & acquisitie?’; ‘Reageert er niemand op jouw website?’; ‘Een pitch voor elke gelegenheid’; ‘Zoek je je suf naar je eigen signatuur?’ Dáárover willen mensen graag lezen. De rest komt later.

Vraag niet, geef. In je titel, en ook in je blog.

Worstel je met het aanspreken van je doelgroep? Reageert er niemand op de teksten die jij de wereld in stuurt? Vind je het lastig de kern van je boodschap te bepalen? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek