Wat is jouw verhaal over jezelf?

 in Ondernemerschap, Professioneel profiel, Professionele identiteit

“Wat ik doe en wat ik kan, is voor mij zó vanzelfsprekend. Maar wat ik vanzelfsprekend vind, is dat niet per se voor een ander. Daar ben ik nu achter. Ik moet terug naar het begin. Terug naar mijn bron. Wat is eigenlijk die basis waar vanuit ik werk? Het is de hoogste tijd om dat fundament neer te zetten. Mijn eigen verhaal. Ik vergeet steeds dat ik vanuit dat verhaal veel kan doen. Idioot hoe ik dat telkens kwijtraak. Ik moet mezelf eraan blijven herinneren.” Onderwijsconsultant Nelleke (56) slaat zichzelf voor haar hoofd.

Het klinkt gek: jezelf blijven herinneren aan je eigen verhaal. Hoe kun je iets vergeten wat zo dichtbij je ligt als je eigen verhaal? Je bént toch je lopende, levende eigen verhaal?

Wat het meest vanzelfsprekend is, is vaak het lastigst om te onthouden. Je zit er zo dicht op dat je het niet meer ziet. Laat staan dat je een ander erover kunt vertellen.

Je eigen verhaal is leidend. Jouw verhaal over wie je bent en wat je doet, stuurt de keuzes die je maakt, want het bepaalt de gronden waarop je kiest. Het bepaalt wat je ziet en niet ziet, waar je stil blijft staan en waar je doorloopt. Als je je eigen lijn scherp hebt, dan kun je in het verlengde daarvan handelen. En niet in de laatste plaats: als jij je eigen verhaal kent, dan kun je dat met anderen delen – op je website bijvoorbeeld – en trek je mensen aan die kunnen aansluiten bij wat jij te bieden hebt.

Er is iets bijzonders aan de hand met dat verhaal over wie je bent en wat je doet. Je kunt het expliciet maken en delen, dat werkt. Maar je hoeft niet volledig te zijn. En je hoeft niet álles te vertellen. Je hoeft het niet precies te weten. Je hoeft niet overal uit te zijn. Je hoeft niet nog heel lang na te denken voordat je ermee naar buiten komt. Dat is allemaal niet nodig.

Dát je zelf weet waar je van bent, dát je de boel voor jezelf op een rij hebt gezet, is vaak meer dan genoeg om de juiste mensen te laten weten dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Alleen al de kern van je verhaal delen met de doelgroep die je wilt aanspreken, maakt een wereld van verschil.

Als je weet waar je van bent, als je kleur bekent, als je positie inneemt, dan is het runnen van je eigen onderneming zoveel makkelijker.

Of het nu impliciet of expliciet is, je eigen verhaal is de grootste zekerheid die je hebt. Je onweerlegbare fundament. Je niet mis te verstane beweegreden. Je bron van handelen. Woorden helpen om grip te krijgen op dat wat intuïtief in je aanwezig is, of met grote vanzelfsprekendheid, of bedekt onder een laag waan van de dag, verwachtingen of onzekerheden. Mensen voelen dat je weet waar je voor staat, dáár reageren ze op. En dat is meer dan woorden alleen.

Toen mijn eigen kwartjes vielen, toen ik mijn eigen versplinterde boeltje strak trok, toen ik ineens de lijn zag in alles wat ik deed, toen dacht ik dat ik klaar was. Rond. Op de plaats van bestemming. Eindelijk focus. Maar dat was pas het begin. Het Grote Ordenen kon beginnen. Mijn rode draad heb ik nu te pakken. Ik orden de hele mikmak: de ervaringen die ik heb, de ideeën die bij me borrelen, de initiatieven die ik neem, de feedback die ik krijg, dat wat mijn natuurlijke interesse heeft, dat waar ik me graag voor inspan, dat wat mij moeiteloos afgaat, dat wat als vanzelf op mijn pad lijkt te komen, de mensen die ik leuk vind, de plekken waar ik graag kom. Het heeft allemaal met elkaar te maken. Ik breng mijn inhoud en mijn vorm met elkaar in lijn. Zodra ik de samenhang zag, kon ik ernaar gaan handelen.

Maar eerlijk is eerlijk: het ordenen en uitlijnen duurt voort tot op de dag van vandaag en ik verwacht dat het een doorlopend proces is. Focus is een relatief begrip. Plaats van bestemming ook. Ik had niet gedacht dat ik zo diep naar binnen moest om overtuigend naar buiten te kunnen komen.

Je kunt jezelf in de raarste bochten wringen om je te onderscheiden van andere trainers, coaches, adviseurs. Maar hoogstwaarschijnlijk is precies dat wat jou onderscheidt van anderen zó dichtbij je dat je het soms niet ziet. Hoe beter je erin slaagt onder woorden te brengen wat voor jou volkomen natuurlijk en vanzelfsprekend is, hoe groter je onderscheidende kracht zal zijn.

Wil je je onderscheiden, maar weet je niet hoe? Krijg je jouw verhaal niet over het voetlicht? Raak je steeds de kern van je eigen boodschap niet? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Zo’n sessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.

De komende maanden zoom ik in op ondernemerschap als maakproces (je kunt het ook ‘ontwikkelingsweg’ noemen). Ondernemerschap als een maakproces van wens naar werkelijkheid. Van idee naar product. Vanuit het hoofd & het hart naar midden in de wereld. Over de basis van mijn eigen ondernemerschap en dat van anderen.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Reacties
  • Anne ten Brinke

    Ijzersterke blog Kiki! dank! een herkenbaarproces waarbij je soms anderen nodig hebt om de kern van jezelf te vinden. En dat terwijl de kern nooit ver weg was. Er zitten zoveel facetten in het proces dat het lastig is het in je eentje te doen. jouw blogs helpen me daarbij.

    Finetunen, afstemmen op jezelf en ook jezelf gunnen om stil te staan bij je eigen proces en ervaringswensen.

    Mooi!

    • Kiki Verbeek

      Dankjewel Anne! En zo is het precies, ook voor mij.

  • Jan Piet van Deene

    Prachtige blog Kiki. Dank je.
    Jan Piet van Deene

    • Kiki Verbeek

      Fijn Jan Piet! Hartelijke groet, Kiki

  • Veronique Willems

    Wat een mooie blog, raakt de kern. Dank voor het delen Kiki!
    En fijn dat meer focus jou helpt.. Groet, Veronique Willems

    • Kiki Verbeek

      Dankjewel Veronique!

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.