Wil je meteen met de juiste mensen aan tafel?

 in Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

– ‘Al dat stomme oppervlakkige online gedoe.’
– ‘Moet ik mezelf werkelijk in zulke formats presenteren?’
– ‘Kijk maar niet op mijn LinkedIn-pagina.’
– ‘Het gaat nooit wat worden met mijn website.’
– ‘Wat stelt het allemaal eigenlijk voor?’
Deze professionals zijn er klaar mee. Zij doen er niet meer aan mee.

Waarom doet de etalage van veel dienstverleners geen recht aan de inhoud van de winkel? Omdat ze geen zin hebben in een etalage. Omdat ze al te veel tijd aan die etalage hebben besteed. Omdat ze er elk half jaar iets anders in zetten om te kijken of dat wél werkt. Omdat ze hun etalage hebben ingericht met de spullen van een ander. Omdat ze hun etalage te vol hebben gezet. Omdat ze hun etalage te leeg hebben gelaten. Omdat ze de etalage van een bewonderde collega hebben nagemaakt.

Begrijpelijk dat je er klaar mee bent. Voorstelbaar dat je je homepage oppervlakkig vindt. Natuurlijk voer je liever een gesprek met je klant, samen rond een tafel, kop koffie erbij. Toch: het een sluit het ander niet uit. Sterker nog: wie aandacht besteedt aan zijn etalage, zit meteen met de juiste mensen aan tafel.

Aan jou de taak je potentiële klanten te helpen zich een beeld te vormen van jouw dienst. Zij zijn daarin afhankelijk van jou. Natuurlijk, mensen kunnen zelf kijken, luisteren, denken en voelen – en dat doen ze ook: om te bepalen of wat ze zien geloofwaardig is, overtuigend, authentiek. Maar ze kunnen niet jouw verhaal voor je invullen. Het is aan jou om je verhaal te vertellen, het is aan anderen om te bepalen of ze daarin meegaan.

Jij bepaalt hoe je je presenteert: wie je bent en wat je doet, wordt zichtbaar in het verhaal dat je vertelt. Een goede voorbereiding is het halve werk. Je bent vast wel eens op een website terechtgekomen die precies bleek te kloppen bij de dienst die erop werd aangeboden. Dat is aantrekkelijk: een etalage waarin je ziet wat er in de winkel te krijgen is. Dat zit ’m niet in een woordje meer of minder. Dat zit ’m ook niet in een bepaalde uitspraak wel of niet. Het is het hele plaatje: de toon die je aanslaat, de stijl die je hanteert, het perspectief dat je kiest. Daarnaast spelen ongrijpbaarder zaken zoals de energie die je overdraagt, de doorleefdheid van je boodschap, de zeggingskracht van je verhaal. Allemaal van jou, door jou.

Het complete beeld dat je neerzet, van de schijnbaar oppervlakkige etalage tot en met het doorleefde verhaal erachter: dát brengt je in contact met je doelgroep. Maak contact, zoals je dat ook in een ontmoeting doet.

Doet jouw website geen recht aan jou en je werk? Worstel je met de samenhang in je professionele verhaal? Vind je het lastig jezelf kort en krachtig te presenteren? Een keertje samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.