Als je weet waarvoor je staat, hoef je niemand iets uit te leggen

 in Ondernemerschap, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

Iemand vraagt je naar je werk en jij begint uit te leggen wat je doet, hoe je dat doet en waarom. Je praat en je praat en je praat. Als je goed oplet, kun je zien hoe de aandacht van je luisteraar verslapt. Maar je bent nog niet klaar. Je hebt zoveel te vertellen. Dus je praat nog even door. Je legt uit dat je mensen helpt, in welk proces je ze meeneemt en waarom je ervan overtuigd bent dat deze aanpak werkt.

Vraag een enthousiaste, gedreven trainer, coach of adviseur naar zijn werk, en je bent de daarop volgende 30 minuten onder de pannen. Ik maak dit regelmatig mee, tijdens zakelijke bijeenkomsten of op feestjes. Hartstikke leuk: enthousiasme is aanstekelijk en gedrevenheid ontroert. Maar onderweg in het verhaal verlies ik vaak het contact met mijn gesprekspartner, en daarmee schieten we allebei ons doel voorbij.

Let eens goed op, de volgende keer dat je in een enthousiast verhaal verzeild raakt (als spreker óf als luisteraar): is de spreker in vuur en vlam over zijn overtuigingen of is-ie aan het uitleggen wat hij bedoelt? Het is me opgevallen dat iemand met een overtuiging – een visie – zelden tijd besteedt aan uitleg van wat hij bedoelt. In plaats daarvan stelt hij waarin hij gelooft. Hij gaat staan en bekent kleur. Dat nodigt uit om op te reageren. Dan heb je in no time een persoonlijk gesprek in plaats van een eenzijdige spraakwaterval. Daar wordt iedereen gelukkig van.

Als je weet waarvoor je staat, hoef je niemand iets uit te leggen. Uitleg geven over je visie of je werkwijze betekent meestal dat je zelf nog zoekend bent naar je eigen wat, hoe en waarom. Daar is niets mis mee. Maar voor sommige trainers, coaches en adviseurs is het wel de hoogste tijd om op te houden met zoeken. Als je je wilt profileren als expert, is het nodig uit een ander vaatje te tappen. Daarvoor staan je drie dingen te doen:

  1. weten waarvoor je staat;
  2. kort en krachtig verwoorden waarvoor je staat;
  3. het lef opbrengen om kleur te bekennen en met jouw visie de wereld in.

Het delen van je overtuigingen betekent natuurlijk niet dat je gesprekspartner het altijd met je eens zal zijn. Misschien ontmoet je een botsende overtuiging en kom je in een discussie terecht. Maar het interessante is: onenigheid doet er op dat moment helemaal niet toe. Je bent gaan staan en je hebt kleur bekend. Daarmee heb je de ander hoogstwaarschijnlijk uitgenodigd hetzelfde te doen. Niemand komt in een monoloog terecht, niemand verzandt in uitleg van wat hij bedoelt. Je hebt contact gemaakt op het niveau van elkaars overtuigingen en dat is vaak de start van een zakelijke relatie, persoonlijke groei of andere verandering.

Een trainer, coach, adviseur die een glashelder verhaal vertelt over zichzelf en zijn bedrijf, dienst of product gaat staan en bekent kleur. Hij deelt op inspirerende wijze zijn overtuigingen. Hij wordt zichtbaar als professional, herkenbaar voor potentiële klanten en hij krijgt een vanzelfsprekende aantrekkingskracht. Dat is geen magie. Dat is het bieden van kwaliteit.

Ben jij trainer, coach of adviseur en ben je toe aan professioneel kleur bekennen? Maar weet je niet hoe je dat kort en krachtig kunt doen, op een manier die bij je past? Meld je gerust aan voor een telefonische VERHELDERINGSSESSIE (30 min.), dan zoeken we samen uit waar te beginnen. Ik geef deze maand 3 gratis sessies weg.

Aanbevolen Berichten
Reacties
  • Hans

    Ik snap waar je voor staat.
    Ik worstel inderdaad met mijn profilering.
    Het is niet alleen een kwestie van woorden.
    Hoe eenduidig kun je formuleren zodat de ander je begrijpt? Coaches zoals ik verbinden met de ander en tasten de behoeften af. een eenduidig zendverhaal vanuit de coach is voor mij moeilijk. Heb je tips?

    • Kiki Verbeek

      Dag Hans, ja, dat is hartstikke moeilijk! Je zal mij niet horen zeggen dat dit makkelijk is: denkwerk, zoekwerk, graafwerk, focus, ruis wegnemen. Je verbinden met de ander en zijn behoeften aftasten kan ook met woorden, in tekst, op het beeldscherm, bijvoorbeeld op je website. Dat betekent dat je geen ‘zendverhaal’ maakt, maar een verhaal dat is gericht op je klant, en gaat over jou. Dat is een kunst, die overigens iedere coach kan leren. De meeste van mijn blogs gaan daarover en bevatten allerlei concrete tips daarvoor.

  • Rudy

    Kiki,

    Ik ervaar dit als een inspirerend en glashelder verhaal!
    Ik ben geraakt en het brengt me in beweging. Dank!

    Het helpt me enorm om voor mezelf in te leven waar is voor sta! Ik sta voor liefde dat voel ik heel sterk! Liefde creeert innerlijke vrijheid, geluk, rijkdom, gezondheid. Ik laat mensen dit zelf ervaren!

    • Kiki Verbeek

      Ha Rudy, mooi! Wat wil een mens nog meer?

  • Ed Favier

    Goed verhaal en 100% herkenbaar! ik ben zelf enthousiast en bemerk vaak dat het toch heel lastig uitleggen is wat ik doe als ik zeg dat ik integraal verander management doe. Verwacht dat mensen dat toch wel begrijpen.
    Leuk ga je zeker volgen
    Ed Favier

    • Kiki Verbeek

      Dag Ed, mooi voorbeeld: integraal verandermanagement. Concreet én levendig verwoorden hoe dat er in de praktijk uitziet is de kunst. Gelukkig wordt enthousiasme altijd begrepen, maar dat is een ander verhaal!

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.