Geld verdienen door hoge kwaliteit gratis weg te geven

 in Content marketing, Klantenwervend bloggen, Ondernemerschap

Jasper Visser, digitaal strateeg verbonden aan adviesbureau Inspired by Coffee, schreef onlangs een stimulerend essay in het blad van het Nederlands Letterenfonds. Over hoe je geld kunt verdienen door hoge kwaliteit gratis weg te geven. Het is een verhaal van deze tijd dat hedendaagse trainers, coaches en adviseurs niet mogen missen.

Visser vertelt hoe het Britse museum Tate aan geld komt in een land waar – zoals je wellicht weet – alle musea gratis toegankelijk zijn. Toen Tate in 2010 de unieke kans kreeg een paar schetsen te kopen van dichter en beeldend kunstenaar William Blake was één mailtje aan de leden voldoende om de benodigde tweehonderdduizend pond bij elkaar te krijgen. Voor de leden van Tate is zo’n bedrag een fooi. Jaarlijks dragen ze meer dan vijf miljoen pond bij aan het museum. De truc: Tate bouwt unieke relaties rondom grotendeels gratis kwaliteit. Daarnaast mag je aannemen dat Tate beschikt over een enorme hoeveelheid namen op de mailinglist.

Tate staat ervoor iedereen te laten genieten van kunst. De hele organisatie is hierop gericht. Op grote schaal worden internet en nieuwe media ingezet om het publiek te bereiken. Visser zet een aantal interessante feiten op een rij. Tate heeft vijf vestigingen die gezamenlijk 27 miljoen bezoekers per jaar trekken. Te midden van deze overvloed biedt Tate bezoekers de kans een unieke relatie met het museum aan te gaan. 195.000 leden betalen graag voor een persoonlijke benadering, toegang tot extra activiteiten en een bijzondere creditcardhouder als cadeau. Deze aanpak werkt. Zo’n 60% van alle inkomsten wordt door Tate zelf binnengehaald. Ter vergelijking: rijksgesubsidieerde musea in Nederland moeten sinds kort 17,5% van de inkomsten zelf verdienen, een eis die op veel weerstand stuitte.

Alles wat digitaal is, zal uiteindelijk gratis worden, zo stelt Visser. Dat geldt voor muziek en literatuur en ook voor media die kennis overdragen. Verspreidingsmethoden zoals abonnementen zijn niet de oplossing want ook legaal is aan de digitale verspreiding van copyright niets te verdienen. Een artiest op Spotify moet bijna 5 miljoen keer per maand worden beluisterd om het minimumloon te verdienen.

Ieder verdienmodel gaat over schaarste. In het voorbeeld van Tate is de schaarste duidelijk: er is één kans om unieke schetsen publiek toegankelijk te houden. Dat verkoopt, letterlijk. Toegang tot de werken is niet schaars, want gratis. Toegang tot copyright is nooit schaars in een digitale wereld. E-books zijn niet schaars. Toch bestaat ook in het digitale tijdperk zoiets als schaarste. Echt goede auteurs zijn schaars. Persoonlijke relaties zijn schaars. Unieke belevenissen zijn schaars.

Om te begrijpen hoe schaarste werkt in een wereld van digitale overvloed, wijst Jasper Visser naar het onderwijs. Steeds meer universiteiten zetten video’s van colleges online. Hele opleidingen zijn digitaal te volgen, gratis. Maar ook al is de inhoud nu gratis, de studenten blijven niet weg bij de instellingen. Ze betalen graag tienduizenden euro’s voor persoonlijk contact met docenten, een netwerk en een diploma.

Voor musea, schrijvers en universiteiten neemt geld verdienen nieuwe vormen aan. De stap naar de positie van trainers, coaches, adviseurs en andere kenniswerkers in een digitale wereld is niet lastig te maken. Dezelfde methode werkt voor zelfstandige professionals. Bereik grote groepen mensen met gratis hoge kwaliteit. En verdien aan een kleine groep door ze unieke, schaarse belevenissen en producten te bieden. Dat kleine publiek vind je makkelijker als je je werk voor een groot publiek eenvoudig toegankelijk maakt. Gratis is dan een kans, geen bedreiging, zo stelt Visser. Nederlands meest succesvolle marketing-goeroe Laura Babeliowsky vertelt een vergelijkbaar verhaal, en laat in haar handelen zien hoe dat werkt, en dát het werkt.

De relevante vraag voor musea is: wat kan er rondom de collectie worden gedaan om geld te verdienen? Tate bouwt aan relaties, MoMA heeft en exclusieve designwinkel, de Hermitage aan de Amstel organiseert concerten. Hetzelfde geldt voor professionals in onze kenniseconomie: geef gratis weg wat je in huis hebt en vraag jezelf af wat je daaromheen kunt doen om geld te verdienen. Exclusieve trainingen in kleine groepen? Persoonlijke begeleiding vanuit een goed gevulde rugzak? Een heldere belofte over een welomschreven resultaat? Er gaat een ongekend grote, nieuwe, creatieve wereld voor ons open.

Met dank aan het essay ‘Geld verdienen aan gratis literatuur’ door Jasper Visser, in: ‘Schreef’, nummer 2, voorjaar 2012, Nederlands Letterenfonds. Voor bovenstaand blog heb ik delen uit zijn tekst overgenomen om met een andere doelgroep te kunnen delen. Klik hier voor het originele artikel. 

www.glashelderverhaal.nl

 

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.