3 stappen op weg naar meer focus

 in Ondernemerschap, Professioneel profiel, ZZP & Zichtbaarheid

De economische crisis zorgt voor veel somber nieuws: bezuinigingen, teruglopende inkomsten, faillissementen. Onzekerheid alom. Soms lijkt ’t alsof je de negatieve energie door de straten van de stad voelt gieren. Maar zijn dit werkelijk destructieve ontwikkelingen? Of is ’t slechts de pijn van een overgangsfase?

Er breekt een nieuwe tijd aan. Een nieuwe economie, met andere bedrijfsvormen, herziene producten en veranderde marketingstrategieën. Wat betekent dat voor de zelfstandige professionals van deze tijd? Om mee te kunnen blijven draaien in de nieuwe economie, zullen wij anders gaan denken.

Marketinggoeroe Nisandeh Neta adviseert professionals het volgende: ontwerp een opmerkelijk product van hoge kwaliteit waarmee je mensen waarde geeft. Zorg dat je vertrouwen wint bij je doelgroep en vervolgens zal je product zichzelf verkopen.

Prachtig natuurlijk! Maar hoe doe je dat? Een opmerkelijk product? Hoge kwaliteit? Waarde toevoegen? Vertrouwen winnen? Een product dat zichzelf verkoopt?

Het grote – publieke – geheim is: FOCUS.

Focus, focus, focus. Focus maakt je product opmerkelijk. Focus genereert hoge kwaliteit. Focus is waardevol. Focus roept vertrouwen op. Focus geeft elke professional een stevige, eigen plek in een nieuw tijdperk.

Hieronder drie stappen op weg naar meer focus. Als je wilt, kun je vandaag al beginnen met het aanbrengen van meer focus in wat je doet, zakelijk of privé.

1 – Stel jezelf een doel. Jezelf een doel stellen is lastig voor creatieve mensen. Doelen stellen is sowieso lastig voor mensen in deze tijd van zeeën van mogelijkheden en een overvloed aan informatie. Maar KIES! Kiezen doet pijn, en je weet nooit van tevoren of je de juiste keuze maakt, maar doe ’t toch: kies! Realiseer je dat je op keuzes kunt terugkomen, geen probleem. Wees ook niet bang dat je leven saai wordt als je één bepaald doel kiest. De wereld verandert, dus je doel beweegt mee.

2 – Koppel je doel aan een visie. Wil je in beweging komen om je doel te bereiken of wil je anderen in beweging brengen voor dat doel, dan is het nodig dat je aan dat doel een visie verbindt, jouw visie. Deze visie werkt als een magneet: je wordt erdoor naar je doel getrokken. Dat geldt ook voor anderen: zij voelen de aantrekkingskracht, je doel gaat leven en krijgt steun.

3 – Focus op je doel. Focussen op je doel betekent kiezen waarvoor je gekozen hebt. Jezelf een doel stellen is een keuze maken voor dat wat jij belangrijk vindt. Daarop focussen betekent dat je je tijd, energie en handelingen zo inzet dat deze je helpen je doel te bereiken. Dat betekent ook dat je zo min mogelijk inspanning verricht voor zaken die niet gericht zijn op de realisatie van dat doel. Je tijd kun je maar één keer besteden. Dit vereist een doel met oprechte waarde voor jou én een portie zelfdiscipline van jou.

Deze drie stappen op weg naar meer focus leggen de basis van waaruit een opmerkelijk product of dienst van hoge kwaliteit kan groeien. Een product dat van jou is, omdat het vanuit jou is ontstaan, om waarde toe te voegen aan anderen. Dit product is de natuurlijke uitkomst van jouw professionele ontwikkeling. Probeer het, zet die eerste stappen, het is niet makkelijk, wel de moeite waard.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
  • Melissa Jonker
    Beantwoorden

    Mooie post! Met doelen heb ik een haat-liefde verhouding. Heb je een doel bereikt, dan geeft dat een heerlijk gevoel. Tegelijkertijd: doelen beperken ook je blik. Sta je met een vast doel nog wel open voor mogelijkheden die zich aandienen. De mooiste dingen lijken juist toevallig te gebeuren als je ergens een beetje doelloos loopt te lummelen…

    • kikiverbeek
      Beantwoorden

      Dag Melissa, dank voor je kritische kanttekening! Het hebben van een doel schermt je blik inderdaad af voor afleiding, dat is ook mijn ervaring. Ikzelf maak – zowel in mijn creatieve als zakelijke werk – onderscheid tussen fasen waarin ik open sta, materiaal en ideeën verzamel en daarop loop te broeden en fasen waarin ik – op basis van de ingrediënten uit voorafgaande fase – focus en doelgericht actie onderneem. Daarmee pak ik het beste van beide werelden, althans op dat moment. Daarna dienen in een volgende verzamelfase nieuwe ideeën zich weer aan, en zo verder. Fijne cyclus.

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.