Investeer jij je hele hebben en houden in de mensen die je begeleidt?
Een diepe zucht. Coach Frans kijkt wanhopig. Er klopt iets niet. Hij is het zat. Het is ook nooit goed. Hij investeert zijn hele hebben en houden in de mensen die hij begeleidt. Ze zetten stappen van formaat, zijn cliënten. Die mensen zijn meer dan tevreden op het moment dat ze afscheid nemen. Ze zeggen dat ze Frans als coach in hun netwerk zullen aanbevelen. Maar vervolgens komt er niemand. Als het zo doorgaat, kan Frans zijn praktijk niet in stand houden.
En dan die kritiek die hij krijgt van zijn bezorgde omgeving. Frans zou niet zakelijk zijn, niet commercieel genoeg. Hij onderneemt te weinig om nieuwe klanten aan te trekken. Hij is te tegemoetkomend, te aardig, hij investeert te veel van zichzelf in de mensen met wie hij werkt. Onregelend, zulke kritiek. Wat moet je ermee? Hij voelt zich ook helemaal geen ondernemer, hij is therapeut. Hij weet niet hoe dat met elkaar te rijmen. Hij wil mensen helpen, geld verdienen is secundair. Maar ja, wel nodig natuurlijk.
En dan die ongevraagde adviezen. Frans wil ze eigenlijk van zich afschudden, maar hij ligt er ondertussen wel wakker van. Hij zou beter grenzen moeten stellen, geen onbetaalde diensten meer verlenen, zijn tarieven verhogen, gesprekken aangaan met organisaties, samenwerkingsverbanden creëren, zichzelf actiever profileren, zichtbaarder worden. De moed zinkt hem in de schoenen. Hij voelt enorme tegenzin, hij brengt het niet op. Hij wil dat gewoon niet.
Frans valt samen met wat hij doet. In de sessies met cliënten is hij als een vis in het water. Hij houdt van zijn vak, hij houdt van de mensen die hij begeleidt, hij houdt van hun problemen en hij doet niets liever dan deze problemen samen te lijf gaan. Zijn werk gaat over mensen, over hun worstelingen, hun gevoeligheden, hun emoties. Daar kun je toch niet commercieel over doen? Dat zou zó ongepast zijn. Hij schaamt zich al als hij er alleen maar aan denkt hoe dat eruit zou zien. Dat past niet, dat kan gewoon niet.
Er zijn veel trainers, coaches, adviseurs en andere zelfstandige professionals zoals Frans. Mensen die met mensen werken. Mensen met hart voor hun vak. Ze voelen zich ondergesneeuwd in het enorme aanbod aan zelfstandige dienstverleners. Allemaal professionals, allemaal met hun eigen kwaliteiten, hun eigen expertise, hun eigen niche. Hoe hou je jezelf staande? Of liever gezegd: hoe maak je jezelf zichtbaar zonder te schreeuwen of andere gekke dingen te doen die niet bij je passen?
Je hoeft niet te schreeuwen. Je hoeft geen gekke dingen te doen. Je hoeft alleen jezelf te laten zien. Jezelf laten zien in jouw professionaliteit, met jouw expertise. Dat doe je door over je klanten te vertellen, over hun worstelingen, en over de uitwegen die zij vinden. Dat kun je doen door daar regelmatig een stukje over te schrijven, een artikel. Op jouw manier, op jouw toon, in jouw stijl. Je kunt dat ook een ‘blog’ noemen.
Wat je doet als je blogt, heet content marketing. Dit betekent dat je je dienst in de markt zet door waardevolle inhoud ervan weg te geven. Inhoud dus. De inhoud van je vak. Daar waar je zo vol van bent. Bloggen kun je leren, en je eigen maken, en DOEN. Dan word je zichtbaar. Het platform van De Glasheldere Blog Groep helpt je daarbij, negen maanden lang. Daarna kun je het zelf. Ga je ervoor? Meld je hier aan voor een oriënterend gesprek met mij.