Waar zit jouw professionele identiteit?

 in Klantenwervend bloggen, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

“Als ik iets over mijn werk vertel, doe ik mijn best tegemoet te komen aan wat ik denk dat een ander wil horen. Maar zo raak ik steeds mezelf kwijt. Dan hoor ik mezelf praten… En als ik gewoon wél spontaan iets over mijn werk vertel, dan begin ik meteen te ratelen en zie ik mensen afhaken. Ze knikken beleefd, maar zijn er met hun aandacht niet bij. Pijnlijk hoor. Ik weet niet meer wat ik moet zeggen, terwijl ik toch echt wel iets te melden heb.” Aan het woord is Andrea, loopbaanbegeleider met een bloeiende eigen praktijk sinds 15 jaar.

Aan Andrea lijkt het niet te liggen. Ze kent zichzelf. Ze kent haar doelgroep. Ze weet wat ze te bieden heeft, en ze weet waar ze voor staat. Ze kan variëren op hetzelfde verhaal. Ze durft daar zelfs mee te experimenteren. Maar ze weet haar verhaal op een of andere manier niet over het voetlicht te brengen.

Wie ben jij als professional? Wat is jouw identiteit? En hoe draag je deze uit? Hoe vind je een balans tussen zeggen wat anderen willen horen én het behouden van je eigenheid? Je wilt je eigenheid niet alleen behouden – dat is het minimum, een basisvoorwaarde. Het liefst wil je je eigenheid uitdragen. En in het uitdragen van je eigenheid wil je aanhaken bij de rest van de wereld. Je wilt aansluiting vinden. Je wilt dat anderen zien wie jij bent en wat jij te bieden hebt. Je wilt zichtbaar zijn. Je wilt herkenbaar zijn voor jouw doelgroep.

Menig dienstverlenende professional worstelt met zijn of haar professionele identiteit. Want waar zit die eigenlijk? In je cv? In de werkervaring die je hebt? In de opleidingen die je hebt doorlopen? In je levensverhaal? In je hoofd? In je hart? In je buik? Jij weet best waar jouw professionele identiteit zit. Maar je zoekt elke keer op een andere plek naar het antwoord. Omdat het antwoord complex is.

Jouw professionele identiteit huist in de optelsom van wie jij bent en was, wat je doet en deed, wat je weet en hebt ervaren. Met andere woorden: in je hoofd, hart én buik, in je cv, je opleiding, je werkervaring én in je levensverhaal. Maar hoe in ’s hemelsnaam krijgt dat allemaal een plek in je professionele etalage?

Iets met een complexe samenstelling – zoals professionele identiteit – vraagt erom stukje voor stukje tot zijn recht te komen. Dat kan dus niet in de vorm van één ultieme boodschap die alles omvat. Dat vraagt om een regelmatige en consistent met elkaar samenhangende serie uitingen die de wereld laat zien wie jij bent. Dit kun je voor jezelf organiseren door bijvoorbeeld artikelen te publiceren, boeken te schrijven, of – laagdrempeliger – door te bloggen over je vak.

Jouw professionele identiteit zit dus niet in je cv. Nee. Je hoeft niet nóg een opleiding te doen, je hoeft niet verbonden te zijn aan dat ene toonaangevende instituut en je hoeft zeker niet te wachten totdat volgend jaar alles anders is en je wél doet wat je nu niet durft. Investeer nú. Ga aan de slag en maak werk van je professionele identiteit.

Dat woord – professionele identiteit – hoef je trouwens nooit meer te gebruiken, je kunt beter die professional zijn. Draag deze professional uit in bijvoorbeeld je blogs. De rest volgt.

Begin met bloggen en word zichtbaar, op jouw manier, op jouw toon, in jouw stijl. Dat kun je leren. Klantenwervend bloggen kun je je eigen maken, én doen. Het platform van De Glasheldere Blog Groep helpt je daarbij, negen maanden lang. Daarna kun je het zelf. Eén keer per jaar start er een nieuwe groep in september. Meld je hier aan voor een gesprek met mij ter oriëntatie.

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.