Je eigen signatuur nog niet gevonden?

 in Ondernemerschap, Overtuigende profielteksten, Professioneel profiel, Professionele identiteit, Webteksten schrijven

“Ik heb uren tegen haar aangepraat, haar alles uitgebreid verteld, over mezelf, mijn visie, mijn drijfveren, mijn onderneming en mijn klanten  maar ze heeft er kennelijk weinig van begrepen. Niet te geloven, wat ik van haar terugkreeg: ik herkende nauwelijks wat ik las. Had ze dit geschreven op basis van onze gesprekken? Ik was stomverbaasd.”

Executive coach Judith (47) is geen stap verder gekomen. Ze zakt moedeloos achterover in haar stoel.

“Ik snap er niets van, ik had haar aangeraden gekregen van een goede kennis, ze zou de teksten voor mijn website schrijven, gewoon lekker alles in één keer klaar. Het hele pakket. Precies wat ik nodig had. Ik zat er al zo lang tegenaan te hikken. Ik dacht dat als ik het zou uitbesteden, dat het dan goed zou komen. Maar niet dus. Sterker nog: ik heb nu nóg minder vertrouwen dat het ooit wat gaat worden met die website van mij. Terwijl ik gewoon een goeie site nodig heb, ik wil niet nog een paar jaar wegduiken en aanrommelen.

“Het is de investering waard – dat dacht ik. Ik heb haar alles bij elkaar inmiddels meer dan 1500 euro betaald, het is een enorme klus. Er gaat zoveel tijd in zitten, al die gesprekken die we hebben gevoerd, en zij moest dat allemaal uitwerken en opschrijven. Ik weet niet waar het is misgegaan, ik had eigenlijk niet verwacht dat het mis kón gaan…

“Ten eerste: allemaal clichés. Precies waar ik bang voor was, is gebeurd: dit zou ieder ander in mijn vakgebied hebben kunnen zeggen. Dat was wat ik dacht toen ik haar weergave van onze gesprekken las. Over ‘dat ik een lange weg ben gegaan’ en ‘dat het belangrijk is om je masker af te werpen’ en ‘dat we samen de schouders eronder zetten’. Verschrikkelijk. Heb ik dat écht zo gezegd? Op de een of andere manier heb ik een ander beeld van mezelf, dat wat ik zeg anders klinkt. Niet al die gemeenplaatsen achter elkaar. Maar ja, dat was wel wat er stond. Nu begin ik aan mezelf te twijfelen.

“Verder zijn er van die woorden die ikzelf altijd probeer te vermijden: vol stond het ermee. Hoe kan dat nou? Neem het woord ‘helpen’, dat gebruik ik nooit, dat weet ik zeker. Uit principe niet. Of ‘samen onderweg zijn’, ook zoiets. Of: ‘worden wie je werkelijk bent’. Brrr. Ik gruwel van dit soort taal. Het kan gewoon niet dat deze woorden uit mijn mond zijn gekomen! Nooit zal ik die gebruiken, en zeker niet op mijn eigen website.

“Daar komt nog bij: ik werd misselijk van al dat gepraat over mezelf. Al die woorden, al die alinea’s. Wie ben ik om dat zo te stellen? Hoe belangrijk is dit eigenlijk? Willen mensen met mij aan de slag met al dat geklets op mijn website? Is dat hoe het werkt? Ik vind dat niet aantrekkelijk. Ik heb nog nauwelijks iets op papier en ik ben mezelf nu al zat. Wat een gedoe.

“Weet je, misschien ligt het wel aan mij. Ik ben ook zo kritisch. Wat iemand anders voor mij doet, is nooit goed genoeg. Daarom doe ik de dingen liever zelf. Dit was ook zoiets waarvan ik vond dat ik het zelf moest doen, en dat heb ik geprobeerd. Ik heb hier een dikke map liggen met aantekeningen en knipsels. Tientallen goeie zinnen en mooie woorden. Honderd dappere beginnetjes heb ik gemaakt, maar nergens een afgerond verhaal. Er zitten ook artikelen in met treffende uitspraken – dingen die ik zelf gezegd zou kunnen hebben. Die kan ik denk ik wel ergens gebruiken. Ik word altijd blij en opgewonden als ik deze map doorblader, tegelijk zakt de moed me in de schoenen. Het lukt me niet er een geheel van te breien.

“Misschien moet ik het opgeven, zonder website lopen de zaken toch ook best prima? Maar eigenlijk weet ik dat ik er niet meer mee kan aankomen, dat ik online niet vindbaar ben. Ook voor mezelf, ik wil alles nu wel eens een keer op een rij te hebben. Om me te kunnen presenteren zoals ik me wil presenteren. Maar wat er staat, moet wel kloppen, en bij me passen. Anders liever niets. Dat luistert nauw.”

Tot zover de ervaring van executive coach Judith. Het is haar nog steeds niet gelukt om haar professionele verhaal in woorden te vangen.

Judith dreigt stil te vallen. Precies op het moment dat ze haar stem wil laten horen. Ze wil gehoord worden, gezien worden. Ze wil de professional zijn die ze al jarenlang is en daarin zichtbaar zijn.

De enige die dit verhaal kan vertellen, is zijzelf. Alleen zij kan de juiste woorden kiezen, de juiste nuances maken, de juiste nadruk leggen.

Het doordenken, doorvoelen en verwoorden van je verhaal kun je niet uitbesteden. Niemand anders kan dit voor je doen, hoe bedreven die ander ook is. Je professionele verhaal heeft een persoonlijke kleur. Daarmee geef je je profiel jouw eigen signatuur. Dat luistert héél erg nauw.

Ben je onvoldoende zichtbaar als professional? Worstel je met het in woorden vangen van je profiel? Staat er nog steeds niet wat je wilt dat er staat? Heb je te veel woorden nodig of kun je juist geen enkel geschikt woord vinden? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
  • Liesbeth Jansen
    Beantwoorden

    Helemaal mee eens, Kiki. Of dit is een oproep aan alle ghostwriters om zichzelf te verbeteren!

    • Kiki Verbeek
      Beantwoorden

      Nee, zeker niet! Er zijn veel goede tekstschrijvers die teksten van kwaliteit maken. Maar dit gaat over iets anders, niet over goed schrijven. Aan het geslaagd verwoorden van je eigen profiel gaat grondig verhelderingswerk vooraf – te persoonlijk om uit te besteden.

Laat een reactie achter

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek