Omdat jij het zegt
“Een glashelder verhaal over mijn bedrijf, tja, dat hoeft voor mij niet zo. Want wat zegt dat eigenlijk? Ik ben altijd veel meer op zoek naar wat er niet wordt gezegd, naar dat wat achter de woorden verscholen ligt. Dáár vind je namelijk de boodschap die ertoe doet. En dat is eerlijk gezegd zelden een glashelder verhaal.” Dit zijn de woorden van Lydia (47), zelfstandig coach, eigen praktijk sinds 14 jaar.
Goed punt. Wat is de waarde van een glashelder verhaal als het niet zichtbaar (of beter gezegd: niet voelbaar) maakt wat er achter de woorden verscholen ligt? Wat is de waarde van een glashelder verhaal als het niet uitdrukt wat jij wilt overbrengen? Als er niet staat wat jij bedoelt? Of sterker nog: wat is de waarde van een glashelder verhaal als je – bewust of onbewust – de schijn ophoudt? Als je jezelf opblaast, als je een rol speelt of als je je te veel aanpast? Als je niet tot de kern komt? Of als je vooral zegt wat jij denkt dat een ander wil horen?
Tijdens het verwoorden van een professioneel profiel maak je keuzes: dit maak je expliciet en dat laat je impliciet; hier spreekt je verstand en daar spreekt je gevoel; dit is relevant en dat is irrelevant. Tegenstellingen als deze zetten een mens op scherp, maken dingen helder. Tegelijkertijd zijn het simplificaties. Zo eenvoudig liggen zaken vaak niet. Iets is niet dit óf dat, maar allebei, tegelijk, in een ingewikkelde balans.
Een verhaal op de website van een dienstverlener is géén glashelder verhaal als wat er op die website staat niet in overeenstemming is met wat iemand ervaart als hij de eigenaar van die website ontmoet. Of als hij die persoon hoort spreken op een congres. Of als hij hem of haar opbelt met een vraag. Dat wat niet expliciet naar voren komt in een tekst – of dat nu een profiel, een blog, een boek of een andere tekst is – klinkt namelijk altijd door in de kleur, toon en stijl van die tekst.
Onderschat je lezers of toehoorders niet: zij nemen in hun interpretatie mee wat onuitgesproken blijft. Mensen reageren op de overeenstemming die ze ervaren tussen wat ergens staat (wat je zegt), wat er niet staat (wat je niet zegt) en wiens boodschap dit is. Dit betrekken zij in de vragen die zij stellen en in de keuzes die zij maken. Daar kun je op vertrouwen.
Met andere woorden: je kunt je boodschap overtuigend opschrijven, je kunt een helder verhaal vertellen, maar in het DOEN of het ZIJN van wat je beweert, toon je wat het geval is. Dát is wat anderen zien. Daar ontsnapt niemand aan.
Zeker, ik sta voor een glashelder verhaal voor elke professional. Een glashelder verhaal is de uitdrukking van de kern van je expertise. Het is de bron van het neerzetten van kwaliteit. Maar niet álles hoeft te worden gezegd. Onderdeel van een glashelder verhaal is niet alleen: wat zeg je waar tegen wie en in welke volgorde. Het is ook: wat laat je weg. Daarin weldoordachte bewuste keuzes maken, zorgt voor een overtuigend professioneel verhaal.
Het kost moeite en toewijding om een helder verhaal te maken waarin herkenbaar doorklinkt wat achter de woorden verscholen ligt. Het kost inspanning om overeenstemming te bereiken tussen wie je als professional bent en wat je over jezelf en je dienst vertelt. Want dat wat je niet zegt, is inbegrepen in dat wat je wél zegt. Dit bij elkaar is in het beste geval een glashelder verhaal. Geen tegenstelling dus, maar een synthese.
Vind je het lastig een balans te vinden tussen wat je wél zegt en wat je niet zegt? Heb je het gevoel dat je niet tot je recht komt op je eigen website? Een keer samen sparren daarover? Meld je hier aan voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.
mooi blog! Keuzes maken, toewijding, congruentie. Een glashelder verhaal vraagt om inzet, aandacht en liefde. Dat lees ik in jouw blog.Een mooie uitdaging.
Inzet, aandacht en liefde. Dat is het, inderdaad, Annemiek. Dank!
Grappig, in de eerste zin las ik eigenlijk al een glashelder verhaal van de coach die zoiets niet zo nodig vindt.
Ja, inderdaad, leuk dat je dat zegt, Susan! In zoveel dingen die mensen zeggen klinkt hun ‘eigenlijke’ verhaal door, dus ook in een uitspraak als deze. Echt grappig ja. Voor de goede verstaander.