Hoe maak je een overtuigende slogan?

 in Ondernemerschap, Overtuigende profielteksten, Webteksten schrijven

De kern van de zaak samenvatten in één korte, pakkende zin: wie wil dat niet? Noem het een slogan, een motto, een tagline, een pay-off. Er zijn verschillen in betekenis en doel van deze termen, maar in alle gevallen komt ’t neer op het vinden van die ene krachtige zin die precies verwoordt waar het jou om te doen is in het werk dat je doet.

Een sterke slogan is eenvoudig, luchtig en impliceert een visie op de zaak. Eenvoudig in de zin van makkelijk te begrijpen, in dagelijkse taal gesteld. Daarnaast doe je mensen een groot plezier door je serieuze inhoud in een lichte, luchtige vorm te presenteren. Tot slot zorgt een visie op de zaak ervoor dat de kleur en eigenheid van jou als ondernemer in deze ultrakorte samenvatting zichtbaar is.

‘Think before you write’ is de slogan van DBA, een milieubewuste producent van pennen. Een sterke slogan: toegankelijk want concreet, roept op tot (milieu)bewust gedrag, kort en krachtig. Poëtisch ook, de schrijvers en denkers onder ons zullen zich aangesproken voelen. De eenvoud van de afbeelding ondersteunt de stijl van de oproep. Beeld en tekst vormen samen een smaakvolle eenheid. Dat raakt je – als je daar gevoelig voor bent.

Tegelijk is ‘Think before you write’ een zwakke slogan. Hij is voor meerdere interpretaties vatbaar. Dubbelzinnigheid veroorzaakt ruis in ons hoofd. Moet ik nadenken voordat ik iets opschrijf? Moet ik nadenken voordat ik een pen koop? Of anders? Verder is het doen van een algemene oproep tot nadenken (‘Think!’) een twijfelachtige actie. Waarom? Waarover? Waartoe? Een potentiële koper van een pen zal zich sneller laten verleiden door resultaten (afname schadelijk afval) dan door het proces (nadenken) op weg daar naartoe.

Eenvoud, luchtigheid en visie is dus niet genoeg. Resultaatgerichtheid is een andere belangrijke vereiste voor een overtuigende slogan. Verlies de brede horizon niet uit het oog: waar zijn je klant en jij naartoe op weg? Wat is het doel van het met elkaar in zee gaan? Waarom kiest jouw klant voor jou? Wat is het dat jullie verbindt? En dan mag je gerust – óók als ’t om de verkoop van pennen gaat – naar woorden zoeken op het abstracte niveau van mensbeeld of wereldbeeld.

Deze milieubewuste pennenproducent DBA verwoordt zijn hogere doel overigens wél in een bijbehorend (wederom prachtig vormgegeven) filmpje (1min25sec). Daar tref ik namelijk een andere slogan aan die een veel sterker appèl op me doet.

‘Simple solutions can solve big problems’ (‘And using a pen that is better for the planet is about as simple as it gets’) óf ‘Think before you write’… Wat brengt jou in beweging?

Je reactie is van harte welkom hieronder!

www.glashelderverhaal.nl

 

Aanbevolen Berichten
  • Wilfred Löwensteyn

    Inderdaad en een mooi filmpje over een pen van ’tomaten plastic’ zoals je ook transparante bekertjes van maïs hebt. Hoewel een deel van de inkt natuurlijk op papier terecht komt en wordt verbrand vraag ik me meteen af wat dan de ‘eenvoudige’ ingrediënten zijn waarvan de inkt gemaakt is.
    Maar naast het tekstuele en het beeldende is wel nog een audio kant die beter kan.
    Want de spreekster heeft helaas wel een ‘slis’ en een zogenaamd-politiek-correcte-zeur-intonatie (populair bij reclamejongens als het over ‘redden van het milieu’ moet gaan) waardoor ik direct geen zin meer heb in die pen:-)
    Wellicht zou het een goed idee zijn als ze zich posteren tegen een groot merk of liever samenwerken met een van de grootste vervuilers in hun branche zoals Pentel en Bic om het druppel op de gloeiende plaat effect te vermijden?

  • Alix

    Ha Kiki,

    Wat een mooi filmpje! De zin die bij mij recht naar binnen schoot was: it comes from the earth, and when you’re done with it, it goes right back into the earth.
    (Uit stof zijn wij geboren en tot stof enz. enz.)
    Groetjes!

  • Erik Jan

    Blijft moeilijk om alles in een paar woorden te vatten. Ik ben fan van de slogan van de Utrechtse houthandel Jongeneel: Het hout nooit op. Dat zegt het wel zo’n beetje in 4 woorden.

  • Marijke de Wit

    Mooi fllmpje, en prachtig vormgegeven. Het doet mij ook meteen denken aan alle andere vervuilende producten en processen die continu plaatsvinden. Als meer mensen dat zouden doen (‘groot denken’), dan krijg je toch een heel ander perpectief op je product of proces. Maar de oplossing is vaak zo simpel als kijken naar het kleine, al is dat een kruipend insect. En dan kiezen of je het kleine leven net zo waardevol vindt als jouw leven. Want dat bepaalt dan je grotere keuzes. En als we DAT dan allemáál zouden doen…wauw!

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.