Waar ben jij eigenlijk van?

 in Ondernemerschap, Persoonlijk profiel, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

“Ik was er altijd trots op dat ik zoveel verschillende dingen deed. Voor elke klant werkte ik op maat. Dat ging me goed af. Maar de laatste tijd dringt een knagend gevoel zich aan me op: waar ben ik eigenlijk van?” Jolanda (49) is zelfstandig organisatieadviseur.

Op een gegeven moment gaat bloeiende veelzijdigheid over in een onbehaaglijk gevoel van versnippering. Want waar bén jij eigenlijk van?

“Ik hou van werken met mensen,” zegt de een. “Ik kom tot mijn recht in complexe settings waar op verschillende niveaus van alles aan de hand is.” Oké, mooi is dat. Maar waar bén jij van?

“Ik ben een inhoudelijke vakman,” zegt de ander. “Ik heb kijk op de materie. Ik ga voor kwaliteit. Aan mij kun je je zaken toevertrouwen.” Oké, prachtig. Maar waar bén jij van?

Je professionele identiteit brengt tot uitdrukking waar jij van bent. Waar jij van bent, dat is er al. Dat is er waarschijnlijk altijd al geweest. Mogelijk onder de oppervlakte van je dagelijkse bezigheden. Wellicht in verschillende manifestaties door de jaren heen. Misschien zelfs vermomd als vanzelfsprekendheid.

Waar jij van bent is de kern van een verhaal van twintig, dertig, veertig jaar leven en werken. Een korte versie van een lange geschiedenis. Een samenvatting van waar jij voor staat en waar jij voor gaat. Waar jij van bent, doet recht aan jou én aan degene met wie jij werkt. Het is het verhaal dat de complexiteit van jouw werkveld toont. Het verhaal dat de veelzijdigheid van jouw inzet zichtbaar maakt – zonder te verzanden.

Ikzelf heb er tien jaar over gedaan om de gemene deler te vinden in mijn werkzaamheden. Dat kan sneller, en vooral ook leuker. Het is namelijk helemaal niet fijn om diep vanbinnen wel te voelen waar je van bent, maar er geen woorden voor te vinden en je verhaal niet over het voetlicht te krijgen. Behoorlijk frustrerend. Toen ik op een gegeven moment de sleutel vond, kwam zowel ikzelf als mijn onderneming in een opwaartse stroomversnelling.

Wie weet waar hij van is, kan de wereld erover vertellen. Wie weet waar hij van is, is op een natuurlijke manier overtuigend. Je doelgroep wil niets anders meer dan zakendoen met jou.

Doe jij veel verschillende dingen terwijl je verlangt naar focus? Heb je het gevoel dat jouw profiel geen recht doet aan wie jij bent? Lukt het je niet om jezelf stevig neer te zetten? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.