Waarom zou ik jou vertrouwen?

 in Overtuigende profielteksten, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

Hoe creëer je een band met iemand die niet tegenover je aan tafel zit? Hoe schep je een sfeer van nabijheid via je LinkedIn-pagina? Hoe maak je contact voordat er een ontmoeting heeft plaatsgevonden?

De meeste professionals die zichzelf dit soort vragen stellen, breken zich het hoofd over wat hen bijzonder maakt. Ze denken dat ze iemands vertrouwen winnen als ze diegene ervan weten te overtuigen hoe bijzonder zij zijn of hoe bijzonder effectief hun aanpak is. Dat ene Unique Selling Point dat het verschil gaat maken. Ze zoeken zich suf.

Houd gerust op met zoeken naar wat jou uniek maakt. Ten eerste: grote kans dat je niet uniek bent, want er zijn maar weinig dienstverleners met een uniek aanbod. Ten tweede: een uniek aanbod is geen voorwaarde voor een interessante rij klanten. Sterker nog: uniek is vaak lastig te begrijpen, of onzekermakend, of bedreigend. Bijzonder-zijn werpt een drempel op.

En wat wil je? Je wilt de drempel juist verlagen, je wilt toegankelijk zijn.

Het doet er niet toe hoe bijzonder jij bent. Je bent een dienstverlener. Dienstverleners zijn mensen die mensen helpen. De meeste kwesties waarbij zij helpen, zijn niet uniek. De grootste problemen zijn namelijk ook de bekendste problemen.

Ga maar na: de laatste keer dat je tevreden was over iemand die jou hielp een probleem op te lossen. Hoe uniek was dat probleem? Hoe uniek was de oplossing? Niet. Maar wel fijn dat je goed geholpen bent. (Goed geholpen worden kan trouwens wel een tamelijk unieke ervaring zijn.)

Wil je iemand helpen, benoem dan de kwestie die bij diegene speelt. Zo oprecht, zorgvuldig en doorleefd als je kunt. Hoe concreter en specifieker je dat doet, hoe groter de kans dat je iemands vertrouwen krijgt.

Neem bijvoorbeeld executive coach Sascha (47), zij richt zich op vrouwen in leidinggevende posities. Wat houdt hen bezig? Waar liggen zij ’s nachts wakker van? Als Sascha dát benoemt, komt ze dichter bij haar doelgroep. Zij vertelt over wat ze ziet, over wat ze weet, over wat ze met hen meemaakt. Haar potentiële klant voelt zich begrepen in dat verhaal.

Sinds een tijdje heeft Sascha een aantal pakkende vragen op haar homepage: ‘Zie je te weinig succesvolle vrouwen om je heen?’; ‘Ben je de enige vrouw in het MT?’; ‘Voel je je regelmatig afgewezen op flauwiteiten?’ Ze schrijft er ook stukjes over op LinkedIn. En ineens wordt ze gebeld door nieuwe klanten. Zo simpel kan het zijn: leef je in en laat van je horen. Dit heeft niets met uniciteit te maken. Dit gaat over vertrouwen.

Waarom zouden mensen hun kwesties aan jou toevertrouwen? Omdat jij weet wat er speelt. Omdat je dat hebt laten merken. Want je benoemt het. En je doelgroep herkent zichzelf erin. Sla die stap niet over.

Bereik je je doelgroep niet? Of kan jouw doelgroep jou niet vinden? Ben je te breed inzetbaar? Wil je een specifieke groep aanspreken? Een keertje samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.