Krijg je je focus niet te pakken?

 in Ondernemerschap, Professioneel profiel, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

“Ik weet wat ik doe en ik doe het goed. Kijk naar mijn cv: bij alles wat daar staat, kan ik je een succesverhaal vertellen. Hoe kan het nou dat mensen mij ineens niet meer weten te vinden?” Dit is de vraag waar Hanneke (46) al een poosje mee rondloopt. Ze is communicatieadviseur en ondersteunt bedrijven in transitie. Dat doet ze door verhalen van medewerkers op te tekenen. De verhalen verbinden de mensen in de organisatie, ze maken de historie zichtbaar en versterken de identiteit van het bedrijf. Hiermee levert ze een wezenlijke bijdrage aan interne stabiliteit in onrustige tijden. Maar de afgelopen maanden heeft ze het opeens niet meer zo druk als voorheen, en ze heeft geen idee hoe dat komt.

Tijd voor focus.

Er leven veel misverstanden over focus. Sommige dienstverleners denken dat focus betekent dat ze keuzes moeten maken omdat hun doelgroep hen anders niet begrijpt. Maar dat is niet zo. Je doelgroep is niet dom, en kan heel goed voor zichzelf vertalen wat jij zegt. Sommige ondernemers denken dat ze moeten focussen omdat het onverstandig is om met veel verschillende dingen tegelijk bezig te zijn. Maar dat is niet per se het geval. Als je genoeg energie hebt, is duizendpoten juist verrijkend. Sommige zzp’ers denken dat hun leven eentonig wordt als ze focus aanbrengen. Dat is een misverstand. In de diepte is minstens zoveel te beleven als in de breedte.

Wie focust, maakt zichzelf herkenbaar. Dát is het doel: herkenbaarheid. Houd dat doel voor ogen.

Focus geeft je kleur. Kleur zorgt voor een eigenheid. Een eigen gezicht maakt je herkenbaar. Wie herkenbaar is, heeft aantrekkingskracht voor diegenen die zich kunnen vinden in die focus, die kleur, die eigenheid.

Dat is vooral erg praktisch.

Hoe wil je anders mensen bereiken met wat jij te bieden hebt?

Herkenbaar zijn. Hoe doe je dat? Je weet het wel. In mijn buurt woont een meisje met blauw haar. Altijd als ik haar zie, denk ik: hé, daar heb je dat meisje met dat blauwe haar. Of die man die zich door de stad beweegt op een eenwieler: als ik hem zie, herken ik hem aan zijn fiets. Of die oude vrouw die altijd loopt te zingen op straat. Je hoort haar van verre aankomen. Deze mensen zijn zoveel meer dan het ene kenmerk dat ik hier noem, maar ik herken ze wel op grond daarvan. Ik zie ze staan.

Voor zakelijke dienstverleners geldt hetzelfde: er zijn vele manieren om focus aan te brengen. Alles tegelijk aanpakken is niet nodig. Je hoeft niet met blauw haar zingend op een eenwieler rond te fietsen om herkenbaar te zijn. Laat gerust open wat je open wilt laten. En maak expliciet waar je wilt dat de aandacht naartoe gaat. Het gaat niet om de focus, maar om de herkenbaarheid die daar het gevolg van is. Eén punt van focus is genoeg om een persoonlijke kleur te geven aan jouw zaak. Dan zien mensen je staan.

Waarop wil je focussen? Op de problemen die je helpt oplossen? Op de doelgroep waar je graag mee werkt? Op de manier waarop je werkt? Op de resultaten die jij je klant helpt behalen? Kies je er één of meerdere? Of iets anders?

Geef jezelf in je profilering kleur op ten minste een van bovenstaande onderdelen. Neem vervolgens de tijd om deze focus zijn werk te laten doen. Focus heeft een ordenend effect. Je zult merken dat als je er bijvoorbeeld voor kiest je te focussen op een probleem dat je helpt oplossen, dat er gaandeweg een doelgroep in beeld komt voor wie dit probleem urgent is. Of als je er bijvoorbeeld voor kiest je te profileren op je werkwijze, dat je dan steeds beter in staat bent te verwoorden wat de onderscheidende resultaten van deze manier van werken zijn. Zo krijgt je onderneming steeds meer samenhang.

In de ontwikkeling van mijn eigen onderneming was in eerste instantie mijn werkwijze leidend. Ik hielp mensen bij het verhelderen van complexe kwesties, volgens een specifieke methode. Daar had niemand een boodschap aan – dat had ik na een paar jaar wel in de gaten. Toch was dit wat ik wilde doen. Lastige kwesties genoeg, dat was het punt niet. Het lag eraan hoe ik mezelf in de markt zette.

Om mijn doelgroep wél te bereiken, moest ik urgentie creëren. Zo ging ik op zoek naar een veelvoorkomend probleem dat nog geen passende oplossing had gevonden. Dat probleem moest persoonlijk zijn én complex, daar leende mijn werkwijze zich het beste voor. Daarnaast wilde ik dat mijn aanpak een concreet en direct toepasbaar resultaat zou opleveren, want daar hou ik van. Ik kwam op het spoor van professionele identiteit, professioneel profiel. De worsteling van professionals met het uitdenken en verwoorden van hun profiel bleek een prachtig voorbeeld van een probleem dat aan mijn zoekcriteria voldeed.

Mijn volgende vraag was: welke mensen hebben het meest last van dit probleem? Dat was niet moeilijk: zelfstandige coaches en consultants. Zij zijn voor hun profilering afhankelijk van het verhaal dat ze vertellen. Zij staan te vaak met hun mond vol tanden. Zij hebben er last van als ze niet zichtbaar zijn. Dat moest dus mijn doelgroep zijn. Stap voor stap werd mijn focus scherper.

Soms lijkt het alsof alles in je onderneming vanzelf gaat, en soms stagneert de boel. Het herzien van je focus kan dan helpen. Communicatieadviseur Hanneke doet goed werk, daar ligt het niet aan. Maar wellicht heeft ze te weinig kleur. Nieuwe klanten herkennen haar niet. Ze weten simpelweg niet waarvoor ze haar kunnen bellen. Hanneke is de enige die hen dat kan vertellen, door zichzelf herkenbaar te maken. Te gaan staan, en zichtbaar te zijn.

Weet je niet waar je focus ligt? Heb je wel een focus, maar krijg je deze niet verwoord? Moeite met kiezen? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Zo’n sessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.

De komende maanden zoom ik in op ondernemerschap als maakproces (je kunt het ook ‘ontwikkelingsweg’ noemen). Ondernemerschap als een maakproces van wens naar werkelijkheid. Van idee naar product. Vanuit hoofd & hart naar midden in de wereld. Over de basis van mijn eigen ondernemerschap en dat van anderen.

Reageren op dit artikel? Dat kan hieronder.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.