Hoe kom je in contact met je doelgroep?

 in Ondernemerschap, Persoonlijk profiel, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

Al dat stomme oppervlakkige online gedoe. Moet ze zichzelf werkelijk in zulke formats willen presenteren? Diana (49 jaar, leiderschapscoach) is er klaar mee. Het gaat nooit wat worden, die website van haar, en laten we het maar niet hebben over haar LinkedIn-pagina. Wat stelt het ook eigenlijk voor? Ze doet er niet meer aan mee. Het past niet. Het klopt niet. Het dekt nooit de lading.

Waarom vertegenwoordigt de etalage van veel coaches en consultants niet de inhoud van de winkel? Omdat ze geen zin hebben in een etalage. Omdat ze al té veel tijd aan die etalage hebben besteed. Omdat ze er elk half jaar iets anders in zetten om te kijken of dat wél werkt. Omdat ze hun etalage hebben ingericht met de spullen van een ander. Omdat ze hun etalage te vol hebben gezet. Omdat ze hun etalage te leeg hebben gelaten. Omdat ze de etalage van een bewonderde collega hebben nagemaakt.

Begrijpelijk dat je er klaar mee bent. Voorstelbaar dat je de vorm als oppervlakkig en ontoereikend ervaart. Natuurlijk voer je liever een live gesprek met je klanten, samen rond een tafel, kop koffie erbij. Maar het een sluit het ander niet uit. Sterker nog: wie aandacht besteedt aan zijn etalage, zit alleen nog maar met de juiste mensen aan tafel.

Aan jou de taak om je potentiële klanten het verhaal aan te reiken dat hen helpt zich een beeld te vormen van jou. Zij zijn daarin afhankelijk van jou. Natuurlijk, mensen kunnen zelf kijken, luisteren, denken en voelen – en dat doen ze ook: om te bepalen of wat ze zien authentiek is, geloofwaardig, overtuigend. Maar ze kunnen niet jouw verhaal invullen zoals jij dat kunt. Het is aan jou om jouw professionele identiteit tot uitdrukking te brengen. Het is aan anderen om te bepalen of ze daarin meegaan.

Jij bepaalt hoe je je presenteert, en je professionele identiteit wordt zichtbaar in het verhaal dat je over jezelf vertelt. Een goede voorbereiding is het halve werk. Je bent vast wel eens op een website terechtgekomen die precies bleek te kloppen bij de dienst die erop werd aangeboden. Dat is aantrekkelijk. Een etalage waarin je ziet wat er in de winkel te krijgen is. Dat zit ’m niet in een woordje meer of minder. Dat zit ’m ook niet in een bepaalde uitspraak wel of niet. Het is het complete beeld dat je neerzet: behalve de woorden en de zinnen die je gebruikt ook de toon die je aanslaat, de stijl die je hanteert, het perspectief dat je kiest, de intenties die je toont. Daarnaast spelen ongrijpbaarder zaken zoals de doorleefdheid van je boodschap, de zeggingskracht van je verhaal, de energie die je overdraagt. Allemaal van jou, door jou.

In de uitdrukking van je professionele identiteit geef je samenhang en betekenis aan je werk in je leven, aan waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat. Je verhaal beweegt mee met hoe jij je vormt en hoe jouw leven zich ontwikkelt, terwijl je met mensen aan het werk bent. Nieuwe ervaringen creëren nieuwe perspectieven van waaruit je jouw verhaal en jouw bijdrage steeds opnieuw interpreteert. Dat is fijn om te delen, zorgt ervoor dat anderen je herkennen, dat je zichtbaar bent in waar jij voor staat.

Kortom: het complete beeld dat je neerzet, van de oppervlakkige etalage tot en met het doorleefde verhaal erachter: dát brengt je in contact met je doelgroep. 

Ben jij ook klaar met ‘dat stomme oppervlakkige online gedoe’? Worstel je met de samenhang in jouw professionele verhaal? Vind je het lastig om jezelf kort en krachtig te presenteren? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.