Wat is jouw expertise?

 in Overtuigende profielteksten, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

Veel trainers, coaches, adviseurs zijn lastig herkenbaar in hun expertise. Verplaats je in je doelgroep, dat is het bekende advies. Maar wat betekent dat als je iets over jezelf wilt vertellen? En waarom is het zo belangrijk?

Stel: je bent een hardwerkende man in het hoger onderwijs, je balanceert al jaren op het randje van burn-out en je besluit op zoek te gaan naar hulp. Van een kennis krijg je de naam van een goed iemand. Je wilt een afspraak maken, voor het telefoonnummer ga je naar zijn website en die heb je snel gevonden.

Op de homepage lees je iets over de klachten die jij hebt: vermoeid, prikkelbaar, onrustig. Er staat ook ergens het woord ‘burn-out’. Herkenbaar, dat is fijn.

Je leest verder. Deze therapeut heeft in de eigen familiegeschiedenis te maken met intergenerationeel trauma en speciale affiniteit met deze problematiek. Niet meteen waar je aan dacht bij jezelf, maar dat geeft niet, je weet maar nooit.

Je klikt door. Deze therapeut houdt zich bezig met persoonlijk leiderschap. Logisch, het hele leven is persoonlijk leiderschap. Hij begeleidt groepen op retraite in een klooster in Andalusië. Oké, waarom niet? Jij dacht meer aan een serie gesprekken op de vrijdagmiddag, maar dat zal hij ook wel doen, voor wie geen tijd heeft om er een week tussenuit te gaan.

Je kijkt bij het volgende menu-item, over theater. Verrassend. Deze therapeut gelooft in de helende werking van creatieve werkvormen. Hij maakt in zijn behandelingen gebruik van een rollenspel, iets met een dialoog tussen de verschillende kanten van jezelf. Niet helemaal jouw ding, maar goed. Zoiets is vast geen noodzakelijk onderdeel van elke therapie.

De therapeut blijkt een eigen praktijkruimte te hebben in een dorp verderop, dat komt goed uit. Hij is trouwens ook onderdeel van een antroposofische groepspraktijk in de grote stad. Mmm, hoe zit dat?

Je kunt overigens ook een wandelafspraak met hem maken, want deze therapeut is een fervent wandelaar, bovendien is wandelen bevorderlijk voor persoonlijke transformatie. Daar ben je het wel mee eens, die ervaring ken je.

Toch begin je nu te twijfelen. Is deze therapeut voor iemand zoals jij? Je aarzelt.

Je denkt: laat maar even zitten, die therapie. Je hebt genoeg aan je hoofd. Drie keer per week joggen helpt ook, zo houd je jezelf al jaren op de been. En je gaat over tot de orde van de dag.

Gemiste kans, voor allebei.

Er zijn veel dienstverleners zoals deze therapeut: energieke, veelzijdige, getalenteerde professionals met het hart op de goede plek, maar lastig bereikbaar. Want vol enthousiasme stallen ze al hun energie, veelzijdigheid en talenten uit in hun etalage.

Ze realiseren zich niet wat dit met een ander doet.

Een potentiële klant voelt zich aangesproken, verdiept zich en vervolgens haakt-ie stilletjes af, zoals de hardwerkende man met een bijna-burn-out van hierboven.

Je kent vast wel de bekende uitspraak: in de beperking toont zich de meester. Wie overal van wil zijn, is nergens van. Sta stil bij wat dit betekent voor jouw praktijk én voor je website.

Heb je veel te bieden? Voel je je zeer betrokken bij je doelgroep, maar bereik je te weinig mensen? Vind je het lastig kiezen wat je in je etalage zet? Een keertje samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.